Skip to main content

Mengenang.




Setiap anak istimewa. [kredit gambar: http://www.taarezameenpar.com/ ]
Jemari terus menari.... selagi 'rasa' itu ada baiklah saya mencatat apa yang mahu dibicara...

Sedari siang tadi memikirkan tajuk ini.Saya jadi teringat filem yang saya tonton berulang kali itu. "Taare zameen par". Bukan saya mahu mengulas atau menjadi pengkritik kepada filem ini, sekadar bercerita...

Anak. Saya tidak punya pengalaman menjaga  adik, lalu apabila melihat anak saudara sulung melayan adik-adiknya, saya terfikir sendiri.

"Anak sulung dan anak bongsu beza benar." Rasa tanggungjawab dan perasaan itu beda. Itu saya pasti.


kerana perbezaan yang adalah anak tidak boleh dilayan sama semuanya. Mungkin anak sulung suka warna biru, anak kedua minat warna hijau, anak ketiga suka warna merah. Jika semuanya diberi warna yang sama merajuklah ia. Seni menjaga zuriat itu juga penting.

^apakah aku membebel, belum sampai maksud. ^


 Cuba tulis lagi...

Saya suka melihat jika keadaan di sekolah. Dalam sebuah kelas yang jumlahnya 30 orang punya 30 ragam yang tidak sama. Lalu, bagaimana jika seorang guru melayan semua anak didiknya itu sama rata. Sedang dalam kelas itu ada yang senang menangkap  isi pembelajaran, ada yang sedikit lemah, ada yang fikirannya cepat terbang. Bukan semua murid bisa menterjemah apa yang dirasa.

Lalu, saya teringat lagi kepada watak Ishaan itu. 

Gurunya menganggap semua murid sama. Lalu Ishaan yang lambat menangkap pelajaran itu ketinggalan dan tidak mampu membina diri kerana tidak ada sesiapa yang mahu mendekati dan cuba mengorek masalahnya. Hiduplah dia sebagai seorang yang hilang semangat hinggakan minatnya dalam lukisan tercantas kerana sebuah kesedihan. 

Sedangkan Ishaan punya bakat yang sangat besar dalam bidang lukisan. Kerana memberontak dengan keputusan ayahnya yang menghantar anaknya itu ke sekolah berasraman, dia hilang semangat.

anak yang diherdik dan diberi layanan yang kurang baik oleh ibu bapanya membentuk personaliti yang suka memberontak. Gusar hati yang tidak terluah tercurah pada bukan tempatnya. Lalu, jadilah ia seorang anak nakal.

b****, S***** dan yang seumpama perkataan yang sama maksudnya jika diucap kepada seorang anak akan tidak akan membina anak itu. Anak kecil perlu disuburkan dengan kata-kata yang baik. Ucapan yang dapat membina dirinya. Tetapi perkataan itu banyak dalam dialog drama yang ditonton hari-hari. Kalimah itu sudah jadi biasa.

^sedih^

Ah, tanggungjawab seorang ibu dan ayah bukankah sangat besar?Namun memang saya tidak tahu bagaimanakah besarnya tanggungjawab itu dan merasa bebannya, sekadar berkongsi apa yang dirasa setelah berulang kali menonton "taare zameen par" itu.

hm...

^Seseorang tidak akan merasa selagi belum berada dalam kalangan mereka. Senang sekali bicara, itulah aku sekarang. Aku belum punya anak, sekadar memerhati dan bercakap. memang senang.. Susun sahaja ayat dan terus tulis.^

Ibu bapa yang melihat setiap anak berbeza akan melayan anaknya bukan semuanya sama. Adil itu bukannya sekadar bahagi semua benda sama, namun meletakkans sesuatu kena pada tempatnya. Tidak mungkinkah kerana mahu adil, anak lelaki dan perempuan kita berika baju kurung. Itu zalim.

Seorang ibu bapa itu perlu melihat anaknya berbeza. Bukan melayan anak sulung, tengah dan bongsu dengan layanan yang sama. Ajaran dengan hikmah lebih berkesan daripada rotan dan tengkingan.. pandangan saya... 
Sekian.
 
Nota Sebelum Titik: maaf kerana aku sendiri tidak pasti apa yang ditulis. Mahu juga meluah apa yang mahu ditulis jemari...

potensi perlukan bimbingan,
10.49p.m, 27.11.2010
Qamar Jamilah, Mahang.

Comments

terry bogart said…
dah tngok gak..sangt2 best..memahami jiwa mereka yg istimewa
Jamilah. said…
terry bogart,

memang best...

mereka yang diberikan Allah kelebihan itu.. memang istimewa...
Jamilah. said…
Hatta RaZiaN~,

dan saya sudah baca.

Tertarik untuk menonton lagi setelah baca apa kamu ulas...

"Apabila pengarah buat cerita yang luar alam, memang senang dapat tarikan."
Anonymous said…
boleh gak tengok cite "3 idiots".cite hindustan.ade mesej.
Hatta RaZiaN~ said…
oh cerita ni memang laen dari yg laen.macam ini yang kita mahukan dimalaysia..kurangkan gosip dan kontroversi dalam cerita but tingkatkan kualiti dan moral cerita~hihi
Jamilah. said…
Hatta RaZiaN~,

"kurangkan gosip dan kontroversi dalam cerita but tingkatkan kualiti dan moral cerita"

Setuju.

Perkara ini hanya akan terlaksana jika ada yang mula.

Filem Iran pun menarik.

=]

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك