Skip to main content

Hlovate.

Disember Hlovate ada buku baru? baca sini [blog hlovate yang diupdate]

versus [sumber gambar sini.]
Dulu ketika orang lain membicarakan karya Hlovate yang ada dalam softcopy, saya tidak mengendahkan fenomena itu. Walaupun saya pernah terbaca cerita itu, saya hanya pandang sepi kerana bahasanya yang sempoi itu. Segalanya berubah setelah saya bersahabat dengan habibah. Beliaulah yang memperkenalkan saya dengan nama ini. Maka, jadilah saya seorang 'peminat karya hlovate'.

"Oh, saya sudah jatuh hati dengan gaya cerita beliau."


Saya tidak mahu nukilkan kisah siapa beliau. Memang Hlovate seorang yang sangat low profile kerana tidak penting siapakah hlovate, namun karya beliau memang menyentap jiwa. Terutamanya anak remaja yang sangat gemarkan bacaan yang tidak memberatkan fikiran mereka. Tidak terkejut saya lihat lelaki juga 'layan' cerita Hlovate. Di situlah letaknya kekuatan cerita Hlovate.

Apabila sudah minat dengan karya penulis, saya suka mengumpul koleksi dalam bentuk buku bukannya soft copy. Maka, satu demi satu novel beliau saya beli hingga mencukupkan tujuh buah semuanya. Terasa lagi puas membaca novel dalam bentuk hard copy begini. =]

Novel Hlovate dalam hard copy:
  1. 5 Tahun 5 bulan
  2. [tunas]
  3. aA+bB
  4. Rooftop Rant {pilihan saya}
  5. Versus {pilihan saya}
Novelet:
  1. Schubert's Serenade [Tiga Ceritera dalam sebuah Gurindam Jiwa]
  2. Ked's Story [Tiga Ceritera dalam sebuah Pelangi]
Sebenarnya teringin untuk mengulang baca novel-novel Hlovate tetapi semacam ada buku lain yang tidak pernah disentuh perlu saya belek. Mendengar perkhabaran yang ada cerita baru Disember akan datang, saya jadi tidak sabar menunggu.

Sungguh. Terima kasih Hlovate! Menghidangkan kami dengan 'cerita luar alam'.

Sudah saya membebel. Masuk sedikit yang punya makna..

Jamilah, apa istimewanya cerita Hlovate:
  • bahasa yang anak muda faham [bahasa yang menngunakan percampuran begini ada pro dan kontra. apabila bacaan begini menjadi bahasa bualan pula. tidak sesuai untuk yang akan mengambil kertas bahasa melayu upsr, pmr, spm, spm Julai, stpm, dan seumpamanya. Saya layan apabila Hlovate yang tulis guna bahasa begini. Secara tidak langsung, ada juga perkataan English yang belajar. :)]
  • Letak agama nombor satu [seorang watak kalau nakal setara mana sekalipun, akhirnya dia akan kembali kepada Allah. cikai mana pun watak, agama tetap ada.]
  • bercerita tentang pelajar luar negara [ini cerita kegemaran saya. novel berlatar belakang luar negara. enjoy!]
  • gaya bahasa yang tidak memaksa. [dalam watak-watak yang hlovate bina, didatangkan teladan dalam peribadi bukannya dihidangkan ulasan berjela. Pembaca tidak merasa terpaksa tetapi. terdorong apabila melihat watak yang punya teladan yang baik.]
EMPAT. Cukuplah saya menggoreng pagi ini.

Penutupnya, saya setuju jika ada yang berkata bacaan membetuk peribadi. Luaskan makna membaca itu... =] Bukankah iqra' itu bukannya bermakna 'baca buku' sahaja?

Wassalam.

Nota Sebelum Titik: there're times when strangers are like family, and family are like strangers. -Rooftop rant, Hlovate.

Comments

Tyra Hanim said…
akak tyra pun suka sangat baca hlovate! OMG, akak! Hehe.


tapi tade semu hard copy. Ulang soft copy saje )=
Jamilah. said…
Tyra Hanim,

akak layan novel jemari seni ni..

=)

Okeylah, soft copy kan lagi original...
Cik Cumi said…
jamilah!!! jamilah simpan semua ye? yang hilal pon, jamilah ada semua jugak kan? entah2 FT punya pon ada semua...=)
Jamilah. said…
Ya! Ainul.. =]

Tapi yang FT tu Tuhan Manusia tak ada... sebab dah baca ainul punya. haha. Dan Tunggu Teduh Dulu hilang.

Hilal pun saya kumpul! dan Nisah Haron juga.. huhu..

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك