Skip to main content

[Kataku Tidak Bebas]

Aksara, terbanglah! [gambar koleksi]
Sejak bercuti, kataku seakan tidak bebas berlari. Ada sahaja rasa-rasa tidak enak membantutkan kehendak hati yang mahu menulis setulusnya. Berulang kali dipadam-tulis apa yang mahu dikata. Sedang aku lebih suka membiarkan segala yang ingin dibicara bagaikan air sungai yang mengalir tanpa halangan.

Aku menulis sedikit, ada rasa tidak percaya dengan tulisan sendiri datang. Lalu, aku padam segala manuskrip yang pernah aku nukilkan sebelum ini. Mudah sahaja aku menampalkan ia di tempat lain pula. Tidak lama, rasa sayang kembali, lalu aku mengutipnya kembali. Ah, mana bisa aku biarkan sahaja kalimah-kalimah itu terpadam daripada memori ingatan. Bukankah kataku, manuskrip ini adalah harta yang aku tinggalkan untuk kenangan aku dan yang tersayang? Biarkan sahaja apa yang aku tulis ini cerita aku, contengan aku, luahan aku... Apabila aku bacakan semula, bukankah ia menjadi satu jalan untuk memandang dan muhasabah diri sendiri?


Memandang kepada kelebihan orang perlu bagi meningkatkan diri sendiri. Tetapi, jangan sampai rasa percaya pada diri sendiri hilang dan terasa seperti tiada apa-apa. Alah tidak jadikan kita sia-sia!

Itulah yang aku rasa!

Aku pejamkan mata sambir memikirkan hal ini... Mengapakah kata aku tidak lagi bebas ternukil?

Aku terasa yang selama ini aku hanya menumpahkan rasa. Jika dalam mazhab sastera mungkin penulisan aku kebanyakannya bersifat romantis! Ya, tulisan yang bersandar kepada emosi berbanding isi. Lalu aku cuba mahu mengubahnya menjadi sebuah tulisan yang paling tidak ada ilmu yang dikongsi.

=(

aku rasakan tulisan itu bukan datang dalam diri. Aku tidak mampu membicarakan sesuatu yang jauh dengan aku. Adakah aku mahu jadi seorang yang hanya tahu tahu bercakap dan bercakap (menulis dan menulis) tanpa aku yang lakukan apa yang aku kata? Ya, hati, akal, dan jasad perlu seiring dalam menjalani hari. Jika tidak, apa yang disampai payah lekat pada yang menerima.

Lalu, aku berpatah semula. Biarlah bicaraku hanya kongsi apa yang aku rasa. ^ada aku kisah?^

Jika aku tidak tuliskan di sini, ianya akan terus pergi tanpa aku ada ruang untuk menilai kembali apa yang telah terjadi kepada seorang diri ini. Lalu, biarkan kata yang mahu diluah terus ternukil di sini.

ya, aku menulis supaya ada ruang untuk aku nilai diri sendiri. Juga apresiasi kepada yang sering berjasa pada diri. Bagaimana lagi mahu aku tampilkan rasa itu setelah aku gagal menampakkan kata yang terzahir? Bukankah jemariku lebih cepat daripada lidahku yang berkata?

 Sudah!

Sekadar mahu ingatkan diri sendiri. Ya, aku mahu terus membiarkan kata yang mahu terluah tidak terikat dengan rasa yang satu itu. Biarkan katamu terbang bebas.. Infiniti... Kerana perbezaan yang ada pada kitalah yang mendekatkan kita. Kelabulah dunia jika semua sama.

=)

Nota Sebelum Titik:"every child is special. :) " -taare zamen par. 

menulis rasa,
02.15p.m@27-11-2010
Qamar Jamilah, Mahang 

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك