Skip to main content

PEMALU.




Belajar daripada pohon semalu.

Jemari  mahu meneruskan kata. Jika sebelum ini aku bicara tentang senduduk, kali ini aku mahu belajar tentang tumbuhan yang bernama semalu ini.

"kamu, tangkap gambar ni. Kak nak buat kajian. Sebelum dan selepas." Petang itu aku mengikut kakak dan tiga anak ciliknya ke kebun. Dalam perjalanan pulang, kakak aku ternampak pohon semalu yang meliar di tepi jalan. Lalu dimintanya untuk aku  menangkap gambar pohon semalu itu sebelum dan selepas disentuh oleh jemari kami.

Lalu aku terfikir akan apa pentingnya tumbuhan yang bernama semalu ini. Bukankah hadirnya hanya menghalang perjalanan kita meredah jalan. Boleh calar betis jika meranduk pohon semalu ini. Tetapi ketika membaca "Murabbi Cinta" karangan ustaz Hasrizal a.k.a Saiful Islam aku tersentak. Pohon semalu ada ceritanya. Boleh baca artikel itu di blog beliau... 

Aku salin sedikit di sini...
“Betul. Pokok semalu ini pokok perempuan.  Orang perempuan yang pakai tudung dan ada sifat malu, tidak membenarkan dirinya disentuh. Kalau orang nak sentuh, dia akan menutup dirinya,” si bapa mula berfalsafah. -saifulislam.com

Bacalah kisah antara Fatimah dan Nabi Muhammad di sini yang mengatakan bahawa wanita perlu mencontohi sifat yang ada pada pohon semalu. Kita -wanita- dapat belajar daripada pohon semalu tiga sifat ini...
  • malu

  • jaga maruah

  • pulang setelah senja.{pandai jaga diri}

Memang pohon semalu ini merupakan pokok untuk wanita kerana dalam sebuah laman kesihatan mengkhabarkan tentang khasiat pohon semalu kepada wanita. Boleh tekan laman ini.  


 Demikianlah alkisahnya si semalu yang kita pandang sepi itu. Sungguh pada setiap kejadian ada makna bagi yang memikirkan...

“Katakanlah: Adakah sama orang-orang yang mengetahui (berilmu pengetahuan) dengan orang-orang yang tidak mengetahui (tidak berilmu pengetahaun)? Sesungguhnya orang-orang yang dapat mengambil pelajaran dan peringatan hanyalah orang-orang yang berakal sempurna.”
- Surah Az-Zumar, Ayat 9

Wassalam.


Nota Sebelum Titik:Belajar untuk memerhati.

Qamar Jamilah, Mahang.
10.25pm@26-11-2010
Tobat Maksiat-wali band.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك