Skip to main content

Percikan kenangan: kawin kawin.


Majlis kahwin.
 Majlis perkahwinan yang berlangsung kiranya menjadi medan terbaik untuk sanak saudara berkumpul. Ketika inilah ibu saudara yang jauh bertandang. Sepupu sebaya dapat mengenal setelah jarang bersua. Malah, majlis perkahwinan mengumpulkan semula teman-teman dan riuh sekampung berhari-hari menyediakan persiapan perkahwinan.

Baru pulang majlis perkahwinan Nakhaie, jiran sekampung. Terkenang nostalgia majlis perkahwinan. Lalu, aku mula menaip diiring Maher Zain dengan lagunya , barakallahulak.

Aku masih ingat pengalaman dua kali diadakan majlis perkahwinan di rumah pada tahun 1999 [kakak sulung] dan 2002 [kakak kedua]. Meriah ketika itu dengan penduduk kampung berkumpul untuk sama-sama buat kerja dan meraikan majlis perkahwinan itu. Khidmat yang digunakan adalah penduduk kampung yang menjadi mentara [tukang angkat hidangan] berbanding sekarang banyak yang selesa menggunakan khidmat catering. Ketika majlis kenduri, ada tempat makan yang dipanggil balai. Tetamu akan makan ramai-ramai di situ.. Melihat kesungguhan pakcik-pakcik menyediakan masakan, menyiapakn air, menanak nasi dan ibu-ibu menyiapkan jelatah dan ulam... kemudian sama-sama berganding bahu menghidangkannya buat tetamu. Hidangan bertalam. Mungkin tiada lagi kelak.

^terkenang kenangan lagi.^

Dalam kesibukan penduduk kampung berkumpul itulah yang lama tidak berjumpa kembali dekat, sepupu sepapat datang rumah dan berkumpul sama-sama. Melekat bunga telur dan memasukkan telur dalam kotak. Itu zaman dua orang kakak aku. Sekarang aku nampak tradisi bunga telur makin pupus. Biasanya anak-anak mendapat gula-gula dan bagi yang dewasa mendapat kuih yang dibungkus. Ya, masa berubah dan keadaan tidak sama. Turut terasa percikan perubahan itu.Ada juga bungkusan-bungkusan kuih yang disiapkan untuk mentara dan penduduk kampung yang telah mencurah tenaga. Biasanya turut ada tuala sebagai cenderamata.

^untuk kesat peluh.^

Melihat persiapan  aku tidak lupa melihat bilik pengantin, melihat orang membuat hantaran.. Syukur, di kampung terpencil ini pelamin segala bagai bukanlah suatu keutamaan hanya disediakan ruang untuk pengantin makan.

Ah, ianya kenangan yang kekal dalam ingatan. Malam kenduri semuanya berjaga dan pengantin dipakaikan inai.

Aku teringat kisah hantaran yang diterima oleh kakak aku. Buah kelapa atau dipanggil 'nyiok' oleh orang Kedah. Alkisahnya kakak aku dinikahkan dengan orang berketurunan Banjar dan kami tidak arif adat masyarakat Banjar. Melihat buah kelapa yang dijadikan hantaran, maka kami menggunakan ia untuk masakan. Mahu tahu apa tujuan buah kelapa itu? Ditanam bagi menandakan tarikh mereka disatukan. Hm.. Lain padang, lain belalang...

^menunggu majlis untuk kakak seterusnya pula..  tentu beda suasananya.^

titik

Dalam kita ghairah dan rasa gembira untuk menyambut kedatangan 'orang baru' dalam keluarga, semoga kita tidak lupa perintah Yang Esa. Bukannya kita melampau dalam menyiapkan persediaan kahwin dan bertabarruj. [naudzubillah...] Keutamaan menjemput majlis kahwin ialah orang yang kurang mampu dan bukannya sekadar orang yang punya wang. Hm, jika dibuat di hotel bagaimana ya?

aku jadi teringat pula perbualan dengan pemandu teksi ketika dalam perjalananke majlis perkahwinan kawan aku Norihan. Ketika itu aku bersama Ainul Salasiah.. [ayat versi aku]

"mau pigi mana?" 

"kenduri kahwin."

"Oh, sudah sedia angpau la."

Menurut pemandu teksi yang berketurunan cina, mereka perlu menyediakan wang dan membayar bagi setiap kepala yang menghadiri. Mungkin sahaja mencecah seratus seorang mengikut tempat majlis diadakan. Jika bagi kami masyarakat kampung di Kedah, ada seringgit dalam sampul itu sudah banyak. Tidak kisah juga jika bertangan kosong. Satu kebiasaan yang aku lihat ketika mak cik-mak cik datang ketika kenduri ialah mereka menyedekahkan beras.. gula...

Syukurlah kita dapat makan percuma dan menyambut silaturahim ketika majlis kahwin. Semoga Allah berikan keberkatan bagi tuan rumah yang menghidangkan makanan...

Hm, pengantin sekarang atas pelamin boleh sembang, pegang telefon... [haha, motif apakah aku berkata begini? Hanya teringat pengantin dulu yang malu-malu miau. =] ]

Nota Sebelum Titik:kawin-kawin. [novel azizi haji abdullah]

menanti hari itu,
3.39p.m/28.11.2010
Qamar Jamilah, Mahang.
Barakallahulak.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك