Skip to main content

KANTAN.




Kantan depan rumah.


"anak, ini bunga kantan." Hah! ketika itu mungkin anak aku tidak pun mengenal tumbuhan kampung sebagaimana aku yang generasi kini payah untuk mengenal pokok kampung.

Hari ini aku mahu bercerita tentang bunga kantan. Aku terjumpa laman ini, :Segalanya Tentang Tumbuhan: .  berkaitan pokok-pokok, aku merjuk ke sana. Sangat bagus untuk mencari tentang tumbuhan. Macam-macam  ada termasuklah tulip. =]

Jangan tidak tahu yang kantan bukan hanya nama tumbuhan namun nama tempat yang letaknya di Kajang. Sungai Kantan. Malah ada sekolah di situ namanya sekolah Agama Sungai Kantan. Setelah melihat di google map, aku tampalkan di sini sebagai bukti. ^nanti aku cari daun mahang pula.^



Kantan dikatakan asalnya dari Malaysia dan tumbuh meliar terutamanya di tanah lembap. Benar, tanamnya mudah dan tidak perlu penjagaan rapi. Aku pernah mendengar bapa saudara aku mengatakan yang perniagaan bungan kantan juga ada tempat dalam pasaran. Sebatang bungan kantan dijual secara pukal pukal lima puluh sen.. (kalau tidak silap..) dan bunga ini bukannya sekuntum bungan sebatang pokok..

Baik, kita lihat pula apa gunanya pokok yang bernama kantan ini. Paling utama dan yang aku tahu bunga kantan dijadikan perisa dalam kuah laksa. Sekuntum bungan dipotong empat dan dimasukkan dalam kuah laksa. Boleh guna dipotong kecil-kecil dan dibuat ulam iringan untuk laksa.

Juga, dikatakan bunga kantan adalah sebahagian ulam untuk nasi kerabu dan masak asam.

Selain itu, bunganya boleh dicelur dan dimakan bersama sambal belacan.

^kecur air liur...^

Batangnya boleh digunakan untuk mengubat bengkak-bengkak, selain ubinya dijadikan perisa dalam makanan.

Bijinya digunakan sebagai ubat sakit telinga.

Akhir sekali bunganya digunakan dalam jambak bunga. {aku tak tahu kebenarannya.}

Apa yang kita boleh belajar daripada pokok kantan ini?
Pokok kantan mempunyai sikap berdikari apabila dia tidak bergantung kepada penjagaan rapi untuk meneruskan hidup. Walaupun tumbuh meliar, seluruh tubuhnya boleh kita manfaatkan.. Lihatlah, daripada batang hingga ke ubi...

Bagaimana aku?

Wassalam....

Nota Sebelum Titik:aku ada cerita dengan daun kari.. =] Hm, kenangan tu. Nanti nak cari pokok daun kari {daun karipulai}...


tentang pokok sekeliling rumah.
12.54am, 28.11.2010
Qamar Jamilah, Mahang.

Comments

tepianmuara said…
alahai.


kalaulah di jordan tanam kantan..

dan tulip..


syukur jua atas segala yang ada.
Jamilah. said…
tepianmuara,

di Jordan ada apa yang tiada di Malaysia.

=]

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك