Skip to main content

Kalamullah.

al Quran bisa jadi saksi.

Dr Sofiah menyampaikan kuliah, merdu suaranya menceritakan tentang sejarah penurunan al-Quran. Dan aku mahu memanjangkan pengajaran beliau dalam diari ini supaya ilmu yang beliau sampaikan tidak terhenti hanya takat ini.

Penurunan al-Quran sekaligus
Dalil Naqli:
1. Bulan Ramadan adalah (bulan) yang di dalamnya diturunkan al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-pernjelasan bagi petunjuk itu dan pembeda (antara yang benar dan yang batil)… (al-Baqarah:185)

2. Ha miim. Demi kita (al-Quran) yang jelas. Sesungguhnya kami menurunkannya pada malam yang diberkahi. Sungguh, kamilah yang member peringatan. (ad-Dukhan:1-3)

3. Sesungguhnya kami telah menurunkannya (al-Quran) pada malam Qadar. (al-Qadr:1)
Berdasarkan dalil-dalil naqli ini, ketiga-tiganya menunjukkan al-Quran diturunkan pada satu malam –lailah mubarak (ad-Dukhan:3) merupakan malam al-Qadr (al-Qadr: 1) pada bulan Ramadan (al-Baqarah:185)-.
Dalil ini adalah yang menceritakan bila ALLAH menurunkan al-Quran secara menyeluruh… Daripada lohul mahfuz ke langit dunia…

Terdapat dua peringkat penurunan al-Quran
1. Lauhul Mahfuz ke Baitul Izzah iaitu di satu tempat bernama Baitul Izzah secara menyeluruh
2. Dari Baitul ‘Izzah kepada Rasullullah secara berperingkat selama lebih 20 tahun,

Berdasarkan dalil di atas, kita semua yakin tentang penurunan al-Quran secara menyeluruh namun masih ada persoalan tentang penurunan al-Quran pada Rasullah.

Sebelum menutup bicara, molek juga aku nyatakan di sini, dalam kita membicarakan hal-hal ghaibiat –yang tidak terlihat oleh mata zahir- ada tiga kaedah yang boleh diikut.
1. Al-Quran
2. As-Sunnah
3. Kata-kata sahabat

Wallhu’alam.


Nota Sebelum Titik: nota ulum al-quran.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك