Skip to main content

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu


Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu.

Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku.

Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut.

Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita memikirkan keadaan lain. Akhirnya kita mengambil keputusan yang sepatutnya kita tidak ambil sekiranya kita fikir secara waras. Banyak nasihat diberikan, namun hanya telinga kita mendengar...

Terima kasih atas doa yang akhirnya membangunkan.
Doa yang mungkin aku tidak tahu. Doa dalam diam yang ikhlas...

Comments