Skip to main content

YANG SEBENARNYA...




Selagi tak imtihan, tak sentuhlah buku! Hanya pergi kelas.


Tempoh yang dinamakan minggu belajar (study week) membuatkan aku terasa bosan kerana tidak perlu ke kelas sedangkan hari-hari biasa yang memerlukan aku hadir ke kelas, aku pernah culas tanpa alasan. Sela masa antara satu kertas peperiksaan dengan satu yang lain merupakan tempoh yang diberikan untuk aku hangatkan pelajaran yang selama ini tidak pernah aku ulang baca. Sesungguhnya ini ruang dan peluang...

Difikir-fikirkan masa ini aku lapang. Ada banyak perkara yang boleh aku lakukan selain hanya menghadap nota, buku teks, dan helaian-helaian slaid subjek yang aku belajar.Daripada pagi santak petang aku bebas melakukan apa yang aku mahu, tanpa halangan -ke kelas-. Tetapi sampai satu tahap, aku buntu dengan apa yang aku lakukan.

Jelajah blog daripada satu blog ke satu blog, cuba membaca fasa-fasa adab arabi yang tidak semuanya aku faham, menghadam SOCA yang penuh dengan fakta dan kadang aku tidak tidak salin dengan lengkap notanya. -belajar tanpa buku teks-, sempat lagi main facebook, lepak di bilik tivi, lepak di astaka.... Sesungguhnya hari aku sehari dua ini dipenuhi dengan ini. Untuk hanya terperap dalam bilik, aku akan bosan dan cepat mengantuk!

Lihat! Sebenarnya ada banyak masa lapang dan banyak lagi perkara yang boleh aku lakukan! Mendadak datang ingatan aku tentang peristiwa yang terjadi tahun lepas. Kematian  seorang pelajar dalam fatrah peperiksaan! Walaupun aku tidak mengenali insan itu, kesannya terasa dalam. -Al fatihah buat beliau- Betapa dalam sibuk kita dengan fatrah peperiksaan ini, kita tidak boleh tertallu ananiah. Aku seorang ananiah! Apa khabar rakan di sebelah kita? Kaifahalukum, ya asdiqaie?

Apabila aku lapang, aku teringat manisnya apabila berada dalam masa sesak. Ketika bertempur antara masa peperiksaan dan assignment yang belum disiapkan. Kalut menyiapkan assignment kerana deadline sudah tiba. Berjaga kerana belum membaca sedangkan imtihan akan datang. Tetapi.... ketika aku lapang, aku biarkan masa terus berlalu bagaikan aliran sungai yang mengalir tanpa halangan... Terus berlalu.... Ketika dihimpit sedikit kekalutan, barulah datang sebuah penyesalan... Sesungguhnya dunia akhir zaman ini masanya tersangat pantas berlalu.. Tanpa kita sedar hari-hari berlalu.. minggu demi minggy terasa seperti hari-hari yang berlalu.. Cepat sahaja tempoh setahun berlalu... Sedarkah, wahai diri?

Sekadar coretan malam hari,
31-10-2010
10:35p.m
Qamar Cinta 1-1, IIUM



Nota Kecil Hujung Entri:

Comments

Tyra Hanim said…
betul tu akak,



bace coretan ase macam bace cerpen, flow dari satu point ke satu point (=
Jamilah said…
Tyra Hanim,

=)

*dah lama tak menulis cerpen..

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك