Skip to main content

Belajar Untuk Senyum =)

Aku sedang belajar untuk tersenyum. Apabila kita tersenyum, secara automatiknya akan menegangkan urat muka dan kita akan nampak ceria.

Malangnya aku payah untuk senyum. Kadang senyum sahaja tidak jadi apatah lagi terpaksa senyum. Saya tahu sengih tetapi masih belajar untuk senyum. Saya mahu senyuman yang lahir daripada lubuk hati saya. Senyuman yang membuatkan saya bahagia. Senyuman yang menandakan saya bahagia.

Ya, sekarang saya bahagia dan sangat bahagia. Saya berdoa Allah berikan saya kebahagiaan dan saya berjaya senyum daripada hati. Saya mahu hadiahkan senyuman saya sebelum kemungkinan saya tinggalkan semua yang ada. Haha... Saya nak pergi mana? Tidaklah! Hanya buat ayat...


Saya masih ingat ketika di sekolah menengah, Mastura beritahu yang saya perlu belajar senyum sebab muka saya selalu macam asam. Susah untuk lihat wajah seorang Jamilah terukir senyumm. Maka, nampaklah wajah aku seorang yang serius. (hakikatnya agak poyo, haha) 


Percaya atau tidak saya pernah belajar dengan sahabat-sahabat saya untuk senyum. Untuk senyum ketika bersama mereka. Untuk merelakan diri saya tersenyum. Dan saya berjaya tersenyum apabila berada di samping sahabat saya.. Dan muka saya kembali normal (masam) apabila berada di khalayak. Jadi,janganlah terkejut kalau sekiranya terserempak seorang Jamilah yang berwajah masa.. Kadang-kadang dia sengaja menyembunyikan senyumannya... sedang hatinya penuh dengan bunga tulip!

Ya, masih belajar untuk senyum!!!!

Nota Kecil Hujung Entri: Senyuman itu memberi sedekah percuma. Jangan kedekut... =)

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك