Skip to main content

TIDAK MASUK.




Jangan ada rasa bosan! Ganbatee nee!!!
Aku cuba untuk menghadam kalimat-kalimat yang tertera dalam kitab. Menyelak satu demi satu helaian yang hanya terkandung  beribu-beribu perkataan yang membuatkan mata berpinar. Sungguh! Walaupun suka membaca buku cerita tidak bermakna aku akan tahan berhadapan dengan sesuatu yang bermakna 'fakta'.

Membaca buku depan televisyen adalah sesuatu yang sangat tidak efisyen. Namun untuk mengelakkan aku rasa bersalah sangat, seharian aku melarikan diri semalam. Seharian aku berkampung di bilik tivi dengan buku terbuka sedangkan mata menatap kaca televisyen. Akhirnya satu habuk tidak aku hadam apa yang aku baca. Menyelak helaian, menconteng, menghighligt, lipat-lipat helaian buku supaya mudah dibaca... Kemudian aku menonton televisyen. Istimewanya, dengan berada depan televisyen aku tidak menjadi emngantuk walaupun berjam-jam melihat helaian demi helaian kitab itu -walaupun tidak membacanya-.

Sempatlah  aku menonton drama Melayu -Aku tahu ramai tak suka menonton drama melayu-. Isinya sama.

Allah berikan hidayah dengan apa jua jalan. Allahlah yang berhak memberikan kita hidayah apabila tiba masanya.

Walau bagaimana susah sekalipun kita menerima sebuah 'pemergian' orang yang kita sayang, berusahalah untuk menerimanya kerana setiap yang hidup akan matii.

Terimalah apa jua di sekelilingmu, baik atau buruk, kerana bersamanya ada pengajaran. Ada sesuatu yang Allah mahu tunjukkan untuk kita belajar.

Hari ini masih cuba untuk menghadam kalimat demi kalimat itu. Ayat yang panjang dan tidak difahami. Maksud yang mungkin tersalah tangkap -malas melihat mu'jam-, fakta bukannya cerita. Hari ini lebih teruk apabila cuba untuk membaca depan laptop sambil telinga disumbat earphone...
Berusaha untuk membaca fasa-fasa sastera arab ini. -Zaman jahili, zaman Islam dan Umawi, Zaman Abbasiah 1, Zaman Abbasiah 2, dan zaman Kini- Ia ilmu baru yang perlu dipelajari. Bukankah kamu minat untuk mengetahui tentang sejarah sastera adab ini. Bagaimana ia berkembang? Bacalah!Kamu akan dapat sesuatu.

Masih cuba menghadam,
12:12p.m
30-10-2010
Qamar Cinta 1-1 



Nota Kecil Hujung Entri:

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك