Skip to main content

MALU AKU!

Lokasi kejadian: Kelas Tilawah, CELPAD
Tarikh Kejadian: 11 Oktober 2010

Assalamualaikum, semua..

Hari ini aku nak menulis cerita dua hari yang lalu. Kita kembali ke 11 Oktober 2010.. Pada pukul 2.00-3.00. kelas tilawah bersama ustaz Fadzli.

KISAH 1
Dalam kelas yang lalu ustaz ingatkan tentang aurat seorang wanita. Dalam kelas itu ada hanya ada 2 jejaka dan bakinya an-nisa'. Maka ustaz ingatkan tentang aurat wanita.

-Tudung la labuhkan hingga menutup bahu dan dada.
-Pakai handsock.
-Pakai sarung kaki.
-Baju jangan ketat. Tak ada makna pakai jubah kalau nampak badan,

Ish... masa tu rasa nak sorok muka bawah meja. Malu sangat-sangat bila ustaz periksan sorang demi seorang anak muridnya.. Haaa.... Walaupun bibir tersengih, dalam hati hanya Allah yang tahu betapa malunya apabila ustaz -seorang lelaki- menegur berkenaan aurat.

Wahai sahabatku an-nisa' sekalian... Marilah kita menjaga diri kita supaya ummat terjaga. Kita tidak boleh salahkan lelaki yang melihat jika kita yang membuka ruang untuk mereka menonton sesuatu yang sepatutnya kita simpan... Diri kita Allah ciptakan terlalu istimewa hinggakan kalau mazhab syafei, hanya muka dua tapak tangan yang boleh dilihat ajnabi... =) Justeru, sahabatku, mari kita -aku dan kamu- jaga diri kita, maruah kita. Kadang gambar kita dalam facebook boleh jadi fitnah. Kita tunjukkan gambar kita yang cantik itu. Sedangkan kita tidak tahu siapakah yang melihat gambar itu dan apakah niatnya.. Aku tidak menghalang atau menyekat, namun sekadar peringatan untuk diri. Jika aku sebagai seorang perempuan malu melihat gambar yang cantik itu... apatah lagi mereka yang berhelar ar-rijal.... TArikan seorang perempuan lebih dirasakan oleh seorang rijal kerana kita seperti magnet yang saling menarik.

Titik. (peringatan untukmu, Jamilah Mohd Norddin)

KISAH 2

Ustaz mengajar tentang Ikhfa' syafawi sedangkan aku di belakang sudah mula masuk ke alam lain. Aku dengar apa ustaz cakap namun hanya separuh. Fikiranku melayang teringatkan mungkin petang ini ustaz Adli mahu kami membuat ujian tahriri Hizib.. Padan dengan mula yang malas nak menghafaz.

Bla.... bla... bla.. ustaz terangkan tentang ikhfa' syafawi... Aku melamun di belakang.

"Kamu faham?" Ustaz menyoal semua pelajar.

Tiba-tiba...

"JAMILATUNNNN!!!!" Aku betulkan duduk. Buat-buat pandang ustaz. Aku perasan pelajar lain pandang belakang. Dari sudut kanan pandang muka aku. Tepat! Hah! Aku kena tangkap melamun hari ini. Mana aku expect ustaz akan serga begitu sebab tidak pernah pula ustaz mahu sebut nama aku walaupun memang ustaz nama sebab nama aku mudah sangat., JAMILAH.

Huh. Malu lagi! Aku buat-buat tumpu semula. Betul! Mula buku semula dan dengar apa ustaz cakap. Dua kali  malu hari itu. Akhirnya, aku pulang awal.. haha..

Titik. (Pengajaran: Berikan tumpuan ketika ustaz mengajar. Jangan mengelamun, nanti anda akan ditangkap oleh lecturer anda.)


Nota Kecil Hujung Entri: Mood aku bertukar. Happie time =)

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub