Skip to main content

SELASA YANG TIDAK SELESA

Berulang kali menaip, namun akhirnya aku padam. Hari ini hari terakhir kelas untuk semester ini. Sepatutnya aku bersemangat untuk ke kelas. Namun ketahuilah sesungguhnya sangat berat rasa ini. Sungguh keras kaki mahu melangkah ke kelas. Hanya mahu duduk depan laptop atau tidur. 

Aku mencuba dan terus melawan perasaan yang hadir itu. Namun sesungguhnya ia belum mahu menjauhi diri ini. Terus mengasak hingga aku tersepit. Membuatkan aku lemas. Ya Allah...

Aku tahu dan sedar ia hanya sebuah permainan dalam diri. Beratus kali aku menghalau ia pergi, beribu kali ia makin kerap mendatangi diri. Lemas. Sesak. Jatuh. Diam. 

Aku tahu aku kena bangkit. Bukan terus terjelepok dalam sebuah kesedihan. 

Kala ini aku mahu menangis. Namun tiada air mata yuang mahu keluar. Aku mahu bebaskan diri daripada perasaan yang mengekang itu. Dalam perasaan itu. Aku mahu lupakan semuanya. Aku mahu lari daripada perasaan itu..

Sahabat, doakan aku dapat keluar daripada kegelapan itu. 

Setiap kita diuji dengan ujian yang berbeza. "Allah tidak uji kita dengan sesuatu yang kita tidak mampu." Aku mahu terus dan memujuk diri ini untuk meneruskan langkah walaupun tempang. Aku mahu bangun, sahabat! Aku tidak rela berada dalam lohong gelap itu! Aku mahu menjadi seorang "JAMILAH".

Perasaan itu! Menjauhlah daripada jasad ini! Aku tidak rela kau terus berada dalam diri. Pergilah! Sesungguhnya aku dihadirkan ke dunia dengan tujuan.

Perasaan itu, jangan dekati aku lagi!!!!!

Monolog hatiku,
26-10-2010
1045
Qamar Cinta 1-1

Comments

ainul said…
chaiyok2...chaiyok2....

lama tak jumpa jamilah...nyembang2..hehe
Jamilah said…
AINUL,

rindu dengan Ainul...

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك