Skip to main content

MAHU TERUS MENULIS!

TIDAK DAPAT KEMBALI
Pena kembali berbicara. Mahu mengutara suara hati yang kian bisu. Saat ini tidak ada satu sajak apatah lagi yang dapat aku hasilkan. Jemari seakan kaku. Hanya menaip satu dua kata, kemudian mati di situ. Keberanian aku untuk menembusi majalah sudah hilang. Jadilah tahun ini aku hanya memerhati satu demi satu nama muncul di dada akhbar dan majalah. Aku? Penaku kehabisan dakwat dan entah mengapa tinta yang aku cari di kedai-kedai tidak dapat mengisi kembali pena yang kehabisan dakwat itu.

Ya Allah, kembalikan rasa itu... Aku mahu kembali seperti dahulu. Aku mahu mencari pengalaman dengan menghantar karya di majalah lagi. Namun apa yang terjadi sekarang, aku hanya mampu mengemaskini laman blog.. mencoret-coret, menukil sajak yang tidak layak dihantar ke majalah... Allah... kenapakah perasaan itu hilang???

Adakah kerana aku sangat lapang sekarang? Idea selalu datang ketika masa-masa terdesak: imtihan nihaie, sibuh dengan kerja-kerja khusus, ada masalah... Apabila aku sangat lapang seperti hari ini, aku tidak mampu menukil kata... Benar.. dan aku terasa sangat sunyi dan sedih dengan keadaan yang berlaku. Benar, ada rasa cemburu melihat ada-ada sahaja karya orang lain di akhbar dan majalah.. sedang aku???

Kami sama-sama diberi Allah bakat. Namun adakah aku tidak menggunakan semuanya dengan baik? Aku gagal memanfaatkan apa yang Allah beri. Adakah Allah akan tarik semula nikmat ini?

Allah...

Entah bila dapat aku temukan ganti tinta yang sudah habis itu....

Titik.

Luahan Jamilah
03:02petang
Jumaat, 18-6-2010


Nota Kecil Hujung Entri: Ini catatan aku suatu masa dahulu dan masih menghantui kala ini... 

Comments

Akhyar said…
ada orang kata, sengsara membuka pintu idea.

[minta komen untuk tulisan baru :D]
Anonymous said…
tidak bersetuju....idea adalah kita....tidak perlu dibuka, yang perlu adalah diperhalusi dengan niat untuk membantah segala yang salah...insya Allah
Jamilah said…
Are Yie, cik anon di atas telah menjawab soalan kamu.

Idea sebenarnya ada sahaja di sekeliling kita, dalam kehidupan dan pengalaman hidup kita sehari-hari...

Daripada ditulah idea bertukar menjadi sebuah tulisan untuk menyatakan pendirian, perasaan, kritikan, pembaikan, dakwah dan sebagainya..

Maka, yang perlu hanya terus dan terus menulis..

=)

[Bagus, sudah menulis cerita ye.. Teruskan sampai cerita itu selelsai.. Orang sekarang suka ambil 'ibrah dan dalam cerita banding baca fakta berjela-jela.. ini juga satu uslub dakwah. =]]
Anonymous said…
sama2...mari kita banyakkan lagi menulis cerita...yang membantah mereka yang salah....dan sanggup memberontak, demi kebenaran....

Are yie - blaja dgn kak jamilah cara menulis ke? bagus2....dia mahir menulis....

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك