Skip to main content

Soal Hati.


Sebut soal cinta, mata yang mahu terpejam boleh terjaga. Bicara soal kahwin, yang lapar jadi kenyang. Cakap soal nikah mudah sahaja kata nak cepat-cepat. Sedang diri nan satu ini tidak mampu dijaga. Bagaimana mahu menanggung sebuah tanggungjawab yang besar jika tanggungjawab pada segumpal darah merah yang bernama hati sendiri belum tertunai.

Ah, hati bagai ada taman setiap kali bicara soal cinta. Sudah menjdi ghalib pula apabila dikata yang kita belum punya 'teman tapi mesra' atau bahasa mudahnya 'awek' dan 'balak'. Sungguh sejak sekolah aku gentar untuk bicara soal ini. Cakap soal cinta sebelum kahwin dan tanggungjawab selepas kahwin kerana aku tahu diri masih tidak bersedia ke arah itu. Sampai bila? Aku sedar itu pula yang akan ditanya sedang diri sudah menjejak dua puluh satu tahun. Mustahil belum ada yang berkenan.

CINTA BAGI AKU
"Berikan cinta kepada yang berhak, maka kamu akan memperoleh cinta milikmu." Entah kata-kata milik siapa yang aku petik. Naudzubillah... Ya Allah, lindungilah aku daripada cinta sebelum saat lafaz sakinah terlafaz buat diri ini. Sungguh aku sangat takut memandang realiti yang memberitahu bahawa manusia kian hilang malu. Rasa cinta dilafaz hingga hilang kemurnian dan kesucian cinta yang merupakan satu anugerah Allah. Walau banyak isu semasa yang aku terlepas, banyak perkara yang aku tidak tahu, sedikit yang aku tahu itu mengkhabarkan bahawa maksiat sudah jadi biasa dan kebaikan dilihat suatu yang pelik dan janggal.

Allah, berikan aku cinta setelah aku diijabkabulkan. Ya, ini permohonan sekeping hati milik aku. Sungguh usia jagung pernah 'tersuka' kepada seseorang namun ujian Allah itu menyedarkan aku hari ini. Perasaan yang hilang itu Allah gantikan dengan rasa untuk mendapat cinta setelah aku bergelar seorang zaujah/isteri/wife. Aku sentiasa berharap untuk beroleh cinta lelaki setelah aku selesai diijabkabul bukannya saat ini. Sungguh, sedih amat melihat mereka yang Allah uji dengan 'couple.' 

REALITI
Kalau dalam drama televisyen jangan cakaplah. sejak dahulu hingga sekarang soal cinta lelaki dan perempuan yang menjadi inti cerita. Boleh dikira drama/filem yang cuba untuk lari daripada kebiasaan hinggakan kita melihat cinta seperti satu keperluan yang mesti kita dapat. Ditambah novel yang menjadi kegilaan remaja bersekolah menengah. Aku pernah merasakan fenomena itu walaupun tidaklah terlalu ghairah membaca novel cintun. Hingga satu tahap aku sudah 'meluat' untuk menatapnya lagi kerana aku tahu cinta begitu hanya wujud dalam novel dan jalan ceritanya sama, hanay plot diubah sedikit.

Benar, jangan pandang pada luaran seseorang. "kami couple untuk studi." "Dia kejut aku Subuh." 

Alasan belum dicipta dengan seribu madah dan kata, sedang realiti yang Allah telah rakamkan dalam al-Quran:
"Dan Janganlah kamu manghampiri zina, sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji dan satu jalan yang jahat."
(al-Isra’:32)

Anak luar nikah tidak akan ada jika tiada couple-rapat-percaya pasangan-rela-mahu cuba-zina.


Yang Kita Perlu...
 Kita tidak perlu menjadi terlalu sempurna. Cukuplah kita menjaga hati kerana hatilah yang menjadi raja mengawal seluruh jasad. Rosak hati, rosaklah jasad. Bukan jasad secara ma'nawi namun maksiat terasa senang untuk dilakukan kerana rosaknya sekeping hati.

Wahai diriku, kembalilah ke jalan Allah... 

"Ya Allah tetapkan hati kami dalam iman dan sabar."


Nota Sebelum Titik: Dunia akhir zaman.

11:44p.m
Dalam bilik,
Satu Hati, La Khauf

Comments

saff'sWords said…
cinta yang hakiki ialah cinta kepada Allah :)
Tyra Hanim said…
susah utk menjaga hati utk terjatuh kepada yg selayaknya. Kan kak? Huhu )=

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك