Skip to main content

PERIBADI.

Penulis: Prof. Dr. HAMKA
Tentang beliau:  Biodata HAMKA, wikipedia.

membina diri!



'PERIBADI' aku beli sebagai hadiah untuk diri sendiri sempena menjelangnya usiaku 21 tahun. Lama, baru aku punya 'rasa' untuk membacanya.

Buku tertajuk PERIBADI yang ditulis oleh HAMKA, seorang agawan, sasterawan, dan ahli negara politik Indonesia  ini menggunakan bahasa yang mudah difaham oleh aku. Katanya yang lembut dan merendah diri membuatkan tanpa sedar lebih dua jam aku duduk di kerusi untuk menghabiskan buku ini. Sambil membaca, aku turut mencatat perkara utama yang dibincangkan abuya HAMKAN. Ternyata banyak hikmah yang boleh aku dapat dengan membaca buku ini.

Aku catatkan perkara yang menjadi isi utama dalam 'PERIBADI'. Keseluruhannya adalah satu seruan untuk kita membina sebuah peribadi yang murni dan berani. Betapa seseorang yang punya wajah cantik tanpa akhlak mulia, apalah maknanya.Kata-kata ini mahu aku abadikan dalam ingatan.

"Jika orang lain merasa gembira kerana kegembiraan kita, maka berlipat-gandalah rasanya kegembiraan itu-PLATO"

"Orang yang mengatakan dirinya serba tahu, menunjukkan kebodohannya."(m/s175)

"Bersemangat ertinya jika dia berkata yang dikatakan ialah kata hati. Jika menulis, yang dituliskan ialah suara jiwa." (m/s185)

HAMKA telah menyentuh tentang perkara ini dalam PERIBADI:
  • Bagaimana menonjolkan peribadi?
  • Perkara yang mengukuhkan peribadi.
  • Apakah yang melemahkan peribadi?
  • Sendi kebesaran jiwa
  • Kesempurnaan peribadi.
Sungguh kata-katanya yang sederhana tidak memaksa pembaca untuk terus menurut apa yang dituliskan beliau. Hanya setelah kita membaca, seakan timbul satu rasa dalam diri supaya sedar yang peribadia mana mungkin dibina tanpa dorongan dalaman dan interaksi dengan dunia sekeliling yang berjaya. Sesungguhnya, lidi sebatang sangat mudah dipatahkan berbanding lidi yang diikat dalam satu kumpulan.

Bacalah buku-buku HAMKA yang banyak mengajar menggunakan bahasa yang tidak memaksa.

Selesai.


Nota Sebelum Titik: buku HAMKA menyentak rasa.

Comments

Cik Cumi said…
tak pernah baca lagi buku hamka...

Mungkin pada satu masa...
Jamilah. said…
Cik Cumi,

boleh baca! Bagu jiwa kami kenalah juga. Sebab buku-buku HAMKA macam dengar orang cakap bila baca.

Tapi baru kenal sikit juga bukunya...
tepianmuara said…
'Sebab buku-buku HAMKA macam dengar orang cakap bila baca.'


sangat setuju.

lagi-lagi kalau sudah mendengar bicaranya (kat youtube)

macam atuk kita berpesan pula.
alhamdulillah.
Jamilah. said…
tepian muara,

oh, belum pernah cari di youtube.

Boleh dengar selepas ini.

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك