Skip to main content

CONTENGAN: Mencuba.

1. Kamu, benarkan aku untuk berdiri di sampingnmu kala hari bahagia itu. Walaupun ketika itu aku mungkin datang hanya sebagai tetamu. Justeru aku masih cinta, aku mahu berada dekat dengan kamu. Dekat dengan hati kamu.

Hari-hari aku mahu menjauhkan diri daripada kamu. Aku takut melihat wajah jujur kamu. Aku takut aku tersalah kata, tersilap bicara. Aku ini bukannya spesis manusia yang pandai menjaga mulut sendiri. Aku tahu aku patut menjaga butir yang terbit pada ulas bibir ini namu  berulangkali aku gagal. Aku ego.Biarkan kita berbicara daripada jauh asal tidak ada yang terluka... Saya bukan seorang yang baik....

Bagaimana mahu membuang EGO? Aku mahu mencari penawar EGO? Kerana ego aku aku melarikan diri. Kerana ego, aku sembunyikan semuanya seorang ini. Kerana ego, walau aku tahu salah, aku tidak minta maaf..

________________________________________________________________________________

2 .Wajah dia...
Pandangan dia..

Aku tidak boleh pandang. Aku secara automatik jadi sedih. hanya kerana cebisan kertas itu aku sudah bertapath arang. Mudahnya berkata maaf dalam mesej, namun sukarnya untuk aku meminta kemaafan daripada dia.

Aku mahu baiki hubungan dingin ini.. Aku lemas bersangka buruk dengan orang.

Kini, selagi aku mampu, aku lari sejauhnya.. Jauh.. Apabila aku rasa masa sesuai aku kembali untuk seketika. Lalu, aku larikan diri kembali. Aku tidak mahu dia berasa tidak selesa sebenarnya...

"Ah, mengapa aku suudzhon?"

Semuanya kerana mulut aku yang berat ini. Aku yang tidak pandai bercakap dengan orang lain melainkan dengan orang yang sudah aku rapat. Aku bukannya baik. Ya, aku tidak boleh dinilai dengan penampilan kerana mungkin dalam hati ini sudah berwarna hitam...

Allah.....

Walau dekat kami makin jauh. Aku yang mengeruhkan keadaan.

"Assalamualaikum, saya tidak faham kenapa kamu sombong sangat hingga langsung tidak mahu bercakap dengan orang lain. Saya tidak tahu apa masalah kamu."

Sejak itu aku terus membisu. Langsung kata mati. Melihat anak matanya sahaja aku sudah tidak sanggup. Ada rasa bersalah yang mahu aku luahkan namun bicara pada kertas lebih aku senang. Aku tiada kekuatan untuk kembali menulis kepada dia.

"Jagalah kebersihan diri kerana ia juga melambangkan kebersihan HATI."

Allahuakbar... Aku kemudiannya makin terkedu. Langsung aku sentiasa untuk cuba lari daripada dia... Aku cuba berubah yang aku terdaya.... Aku tidak mahu ada tidak selesa antara kami. Namun bagaimana untuk aku melalui hari depan?

Aku buntu...

Benar.

Aku keliru...

"Bercakap mudah. Apabila kena batang hidup, aku kalah!"

Luahan rasa,
4:13p.m
ITD, IIUM

Comments

Jamilah said…
Tyra Hanim,

Tak ada apalah.. Menconteng!

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك