Skip to main content

Memuja Seni?

Tentu kalian pernah terdengar mereka yang menjadi hamba seni. Sanggup menghabiskan beribu-ribu ringgit untuk membeli sebuah lukisan yang kita lihat hanya seperti contengan yang tidak terkandung sebarang makna. Jika seorang biasa melihat, mereka akan menganggap gilakah orang itu menghabiskan sejumlah wang hanya untuk sebuah lukisan begitu. Kemudian kita tentu akan ditempelak sebagai seorang yang buta seni. Betapa jika kita cintakan sesuatu mana kita kira wang dilaburkan untuk itu.

Contoh ustaz membuatkan saya tersenyum:

"Lihat sahaja seorang yang sanggup memberli seekor ayam serama yang bernilai RM50,000 (contoh) dan menjaganya lagak menjaga seorang anak. Sedangkan ayam tersebut jika disembelih dagingnya hanya boleh dimakan seorang, itupun mungkin tidak kenyang."

Betapa cinta yang membuta tuli akan menyebabkan gelap pandangan pada kebenaran. Bayangkan kita melihat lukisan Monalisa yang sangat dipuja barat itu...


  • seorang wanita yang duduk atas kerusi

  • Yahudi



Kita hanya melihat gambar wanita itu. Sedangkan mereka menilai harga lukisan itu sebagai tidak ternilai. Mengapa???

Adakah mereka lakukan tanpa sebarang agenda? Tentu ada sebab untuk mereka mengangkat lukisan Monalisa yang dilukis Leonardo da Vinci itu. Hinggakan aku pernah terbaca ada di sebuah muzium yang menayangkan lukisan-lukisan tidak senonoh atas dasar seni.

Bagaimana Islam menyebut tentang hal ini? Islam tidak pernah menghalang kreativiti seorang Muslim hinggakan banyak ayat dalam al-Quran yang menyeru kita berfikir, memikirkan, merenung, mentadabbur, melihat alam... Banyak suruhan Allah supaya kita berfikir.. Dengan berfikir akan lahir kreativiti dan menjadikan kita kreatif.

Cuma jangan sampai melampaui batas. Memuja seni hingga berlakunya pembaziran.Melakukan perkara yang dilarang atas tiket seni. Sungguh Allah melarang itu.

Jadi, wahai para penulis, para penyair, para penulis, para ahli seni sekalian, gunakalanlah anugerah yang Allah pinjamkan itu untuk mengungkap rasa cinta kepada Allah dan Rasul, suruhan kepada kebaikan dan mencegah kejahatan.

Bukan sekadar main-main dan memuja seni tanpa tujuan.

Catatan,
Jamilah Mohd Norddin
22-9-2010
10:45
Qamar Cantik 1-1, IIUM

Nota Kecil Hujung Entri:

Comments

Anonymous said…
betol...tapi apabila saya menasihati kawan saya yang minat membeli toy transformers yang harganya ratusan ringgit, serta seorang lagi yang suka mengumpul pisau yang mahal, saya pula dimarah balik....ish3..
Anonymous said…
Subhanallah...

Ngee~

=)
Jamilah said…
Bulya Iswandi,

Memang le.. Kalau seseorang itu sudah minat akan sesuatu apabila dinasihat, kita pula yang akan dimarahnya semula... Bagi mereka perkara kecil sahaja jika belanjakan wang untuk perkara yang meeka cinta.

=)
Jamilah said…
Musafir,

Alhamdulillah.

Ini isi pelajaran untuk ada islami yang disalin semula..

Ngee~ (sudah jadi trademark ye?)

=)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub