Skip to main content

basikal baharu


Bukan basikal sebenar

Langit yang cerah seperti memberi harapan baru untuk dia. Jendela dibiarkan luas, membiarkan angin menderu menyejukkan batang tubuh yang terasa hangat. Beberapa kali sudah dia mengelap mata, mungkin ada habuk yang melekat. Sedang di  tangan tidak lepas memegang tisu. Sungguh dia tidak menjangka kenangan lama kembali menjengah.

Dia ternampak seorang anak kecil yang girang. Ini kisah suatu petang ketika dia berada di tahun dua sekolah rendah. Walaupun berada di kelas nombor dua, dia seronok apabila setiap kali peperiksaan dia mendapat nombor satu. Itulah anak kecil berusia lapan tahun yang namanya Jamilah.


Ketika tahun satu, ayah dan mak tidak menjanjikan apa-apa setelah dia mendapat nombor satu. Dan dia tidak pernah mahu meminta, walaupun dia merupakan anak bongsu. Bagi Jamilah, dia hanya pelajar kelas nombor dua. Sekolah petang juga nombor satu milik dia. Sekolah pagi milik dia. Dia seronok apabila dapat naik pentas walaupun hadiahnya bukannya pingat, hanya buku tulis dan kotak pensel. Dia suka.

Tahun ini -darjah dua- mak dan ayah janjikan dia sebuah basikal jika dia dapat nombor satu lagi. Mana tidaknya sekarang dia hanya meminjam basikal kakak. Mana tidak seronok seorang pelajar berusia lapan tahun ditawarkan hadiah sebuah basikal.. Jamilah tersenyum riang..


Pergi kedai Cina Aping (kedai basikal) jamilah sudah melihat basikal yang menjadi idamannya... Basikal warna merah berbintik hitam. Hanya sebuah basikal Rally biasa.

Akhirnya, hujung tahun Jamilah mendapat nombor satu lagi. Betapa sukanya dia kerana akan mendapat hadiah basikal.. 


Hujung tahun, ayah bawakan dia ke kedai Aping. Pilih sendiri basikal yang Jamilah mahukan. Ayah membayar secara tunai. Betapa seronoknya Jamilah ketika membawa pulang basikal itu.

Mahu ditunjuk pada Mak. Pada kakak-kakak..


Oh, basikal itu dijaga dengan begitu baik.

Hadiah kerana mendapat nombor satu.


Namun siapa sangka itulah hadiah terakhir mak untuk anaknya.... Mak hanya melihat beberapa bulan dan Jamilah sudah tidak ingat sempatkah mak menaiki basikal barunya itu.

Mak sudah dijemput Ilahi ketika Jamilah kerana umurnya hanya takat itu.. Semua kita akan mati, Allahlah yang tahu tarikhnya....


Cahaya kilat yang terpancar mengejutkan gadis yang masih di kerusi meja belajarnya. Guruh yang berdentum menyentakkan dia daripada kembali ke zaman anaknya. Cepat-cepat dicapai daun jendela, menutup rapat tingkap sebelum hujan turun.


Nota Kecil Hujung Entri: mengimbau kenangan

Comments

Anonymous said…
dalam penulisan, agak sukar mencari kejujuran.... dan saya dapat melihatnya di sini... :)
Anonymous said…
sudah pasti kejujuran....
ei, akak tulis x merapu lah!!!!!
so jgn kata merapu k.... :P

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك