Skip to main content

Geng Bilik Bacaan: Reunion

 Pagi yang tenang ditemani alunan album nota cinta oleh Saujana. AH, rindunya untuk bertemu mereka yang sama-sama melepak dalam bilik bacaan suatu ketika dahulu. Terasa ada bunga-bunga mawar sedang berkembang dalam diri sekarang.. =)

Seingat saya belum pernah kami bertemu ketika Syawal, kalau ada pun pertemuan yang dihadiri oleh seorang dua daripada kami, dan tentunya saya yang perlu turun ke Baling disebabkan mereka berada di Baling dan agak susah untuk datang ke Kulim. Saya tidak kisah akan hal itu, asal sahaja saya dapat bertemu mereka.

Saya sengaja mahu bertemu mereka kerana desakan rindu yang melanda jiwa. Walaupun saya tahu bukan saya yang akan bercakap banyak, cukuplah ada pertemuan antaara kami supaya ikatan hati yang bersatu tidak terputus. Indahnya ukhuwah bilik bacaan suatu ketika dahulu..

Tetapi pertemuan ini juga mungkin tidak dihadiri semua ahli disebabkan Alang tidak dapat saya hubungi. Saya tidak punya nombor telefon untuk menghubungi beliau. Marziah pula belum tentu akan dapat pelepasan daripada mak untuk pergi ke Baling.. Mungkin hanya saya, Saadiah, Liyana dan Mastura yang akan bertemu. Insya Allah.. Semoga ia jadi kenyataan..

usai pertemuan ini, pasti saya akan nukilkan di sini kerana ia sebuah memori yang tidak mahu saya lupaka. Ya, saya sedar jika tida saya catatkan, memori yang ada akan hilang ditiup angin seperti debu yang berterbangan di tepi jalan ketika cuaca panas.

Ya, Insya Allah, jam sembilan ini saya akan memulakan perjalanan menuju Baling, daerah saya menuntut ilmu selama lima tahun sebagai pelajar sekolah menengah.. Hingga ada yang menyangka saya orang Baling.. Ah, tidak....
Nota Kecil Hujung Entri

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك