Skip to main content

SEMINAR PENULISAN: PERKONGSIAN NISAH HARON

 Tarikh: 25-9-2010
Lokasi: Sekolah Menengah Islam Al-Amin

Aku suka dengan perkongsian oleh Kak Nisah Haron. Beliau merupakan salah seorang mentor aku ketika mengikuti Minggu Penulis Remaja Tiga tahun lalu. Salah seorang penulis yang boleh dikatakan lebih tiga aku bertemu sejak kali pertama dipertemukan di Perkampungan Penulis Muda di NUBE Negeri Sembilan.

Baik, kita masuk kepada topik. Saya sekadar mahu menggaris hitamkan perkara penting yang dinyatakan oleh puan Nisah kerana hakikatnya banyak ilmu yang dikutip pada perkongsiannya..

  • Kita menulis kerana ada sesuatu yang bergolak dalam perasaan. Kerana ada ketidak puasan hati dalam jiwa, maka kita menulis.

  • Kejayaan dalam bidang akademik hanyalah catatan atas kertas, bagaimanakah kita manfaatkan ilmu yang kita dapat?

  • Yang penting ada minat, semua boleh tulis.

  • Ada keberanian untuk menulis dan menembus majalah dan akhbar. (Ada tiga tembok yang perlu kita tembusi, pertama kalau menulis diari dikira lepas tembok pertama, kerana kita menulis dengan ebbas namun tidak mahu dibaca orang. Apabila kita mula menulis di laman sesawang, kita melepasi tembok kedua, kerana kita boleh membenarkan orang membaca karya kita tanpa kita di hadapanyya. Apabila kita menembusi majalah dan akhbar kita menembusi tembok ketiga kerana kita membenarkan diri kita dikritik. Cuba benarkan ornag lain baca karya kita, dan kita di sebelah)

Kata HAMKA, menulis itu satu propaganda.Kerana kita menulis apa yang kita yakin!

Ada satu petua yang dikongsikan oleh Kak Nisah dan aku mahu panjangkan di sini:

Petua untuk menulis: Sikit-sikit, Sungguh-sungguh, selalu

Ingat, kita adalah wartawan yang menulis apa yang fakta sahaja, tetapi kita  adalah pengarang yang perlu kreatif dalam penyampaian.  Kita boleh memggunakan bahasa santai namun mendidik.

Aku suka dengan saranan Kak Nisah yang katanya akan disampaikan dalam mana-mana bengkelnya.

"Tinggikan bahasa kita, jika bukan kita, siapa lagi?"

Menurut beliau, untuk menulis mesej juga beliau suka menggunakan bahasa standard, bukannya bahasa pasar dan daerah kecuali mereka yang sudah sangat rapat. Beliau pelik dengan anak muda yang langsung tidak berenggang dengan telefon genggam seolah-olah mereka lebih sibuk daripada seorang usahawan.

Sekurang-kurangnya dalam hidup bacalah sekali SEJARAH MELAYU. Jika kita tidak membacanya, orang lain yang akan membaca. Bukankah itu parah?



akhirnya, saya masukkan proses kreatif yang digariskan oleh kak Nisah:

  1. Kumpul bahan

  2. Peram/proses

  3. menulis draf pertama (usah hiraukan kesalahan bahasa)

  4. simpan

  5. edit/semak

  6. tulis semula.

Karya yang disemak berkali-kali itu lebih baik.

=)

BAGAIMANA MAHU DAPAT IDEA DAN TEKAL MENULIS:
  • Sediakan bank idea (tulis apa sahaja dalam satu folder @ fail)

  • Baca dan olah apa yang dibaca menjadi idea. Kurang baca, kurang idea.

Alhamdulillah.

kredit gambar: Bikash Nur Idris



Nota Kecil Hujung Entri: Perkongsian Kak Nisah. Apa yang diperkatakan oleh Ummu Itqan pula akan menyusul.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك