Skip to main content

Mengisi Gelas Kehidupan

Kalau saya tiada, tulisan saya di blog-bloglah yang saya tinggalkan buat semua. Coretan dan catatan yang kadangkala sangat biasa, ada ketika cuba mencetus motivasi gaya saya sendiri.

Pertanyaan untuk diri dan sesiapa yang membaca: "Sudah mulakan puasa enam? Puasa yang ditinggal sudah mula ganti? jangan tunggu Rejab yang akan datang pula."

Baik, sebenarnya, manuskrip seterusnya saya mahu kongsikan tentang "Gelas Kehidupan" Bukan idea saya sebenarnya namun saya kongsikan tazkirah yang diberikan saudara Hilal Asyraf ketika beliau berkunjung ke Universiti Islam Antarabangsa Malaysia baru-baru ini. Saya ceritakan semula dalam versi saya dengan olahan sendiri.

wahai diri,
Ketahuilah bahawa kehidupan yang sedang kita jalani boleh diibaratkan dengan macam-macam perkara maujud yang ada dalam kehidupan sekeliling. Ada ketika seperti roda, pelangi, rel keretapi.. macam-macamlah yang orang umpamakan dengan kehidupan ini. Mari kita umpakan kehidupan ini seperti sebuah gelas pula. Gelas kaca yang perlu kita penuhkan.

Bayangkan, Allah berikan kita sebuah gelas bagi setiap orang untuk kita isi. Dengan air zam-zam (kebaikan) atau air coke (kejahatan). Allah tetapkan masa akhirnya yang kita sama sekali tidak tahu, hanya perlu kita isikannya. Allah sediakan Al-Quran dan As Sunnah sebagai buku panduan dan kita perlu mengikutnya supaya tidak sesat.

Maka, kita hadir di dunia fana ini.

Kita lakukan kebaikan, kadang bercampur juga keburukan yang terselit kerana godaan syaitan. Maka, air coke dan air zam-zam bercampur. Mana mungkin begitu kerana yang baik dan buruk seperti minyak dan air yang tidak menyatu.

Maka, buanglah 'air coke' daripada kehidupanmu dan cuci kembali gelas kehidupanmu dengan sabun pencuci taubat. Memang kita manusia biasa, yang tidak mungkin terlepas daripada kesilapan. Namun kebiasaan melakukan taubat dan menyucikan kembali kehidupan kita, Kita perlu sedar yang Allah akan ambil gelas yang diberikan kadang tanpa amaran. Dalam tidur, ketika solat, memandu kereta, tepi jalan.. allah, kita tidak tahu bagaimanakah berakhirnya hidup kita.

Jadi, wahai diri, penuhkanlah gelas kehidupanmu hanya dengan air zam-zam, bukannya air coke. Supaya kamu kelak menghadap Allah dengan qalbun salim.. Dengan penuh ketenangan...

Amin, ya Rabb.. Sesungguhnya kehidupan ini hanya tiga ketika: semalam, hari ini dan esok.. Jangan sampai kita mati sebelum gelas kita dipenuhkan dengan air zam-zam..

Mari kita koreksi diri..

Monolog,
Jamilah Mohd Norddin
Kamar peraduan, Kedah

Nota Kecil Hujung Entri: Jangan hanya tahu menulis itu ini, sedang praktikalnya semua gagal!

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك