Skip to main content

..Kembali Ke Desa Kelahiran...

Sejak semalam sudah ramai pelajar IPTA/IPTS yang sudah pulang ke kampung, maka hari ini giliran aku sudah sampai. Dengan selamba tanpa mengemas apa-apa lagi, aku sempat menghantar sahabatku pulang ke Pantai Timur. Hanya dalam tempoh sejam aku mengemas dan bersiap untuk pulang.

PAGI.
Menemani Kak Husni yang akan pulang ke Pantai Timur. Menunggu lebih sejam di Tol Gombak sebab serik dengan peristiwa yang lalu. Sampai sahaja bas, pemandu kata tidak boleh menunggu di sini. Hm.. Lain bas lain prosedur.. Sabar je la akak ye.. Menunggu dengan rasa tidak malu di tepi jalan tol Gombak sambil sempat juga snap gambar lagi. Main-main. Mulanya minta kakak ambil namun balik menaiki teksi.. Malulah menunggu lama-lama tepi jalan.

TENGAHARI
Bersiap-siap untuk pulang. Memang tiada rasa sangat untuk pulang beraya... Namun aku tetap pulang... Assignment?? Aku tinggalkan di UIAM... Bawa pulang pun tentu sahaja tidak aku sentuh.

PETANG
Sempat singgah Mydin sebelum pulang. Buat kerja luar alam... Singgah di CM... =) Kemudian heret beg ke KTM. Walaupun sudah dibuang semua buku yang ada masih terasa berat beg ini.. Hmmm

PETANG-MALAM
Naik bas, baca buku satu bab, lena... Sungguh lena kerana sememangnya aku tersangatlah mengantuk. Bangun untuk berbuka di Sungai Perak, kemudian sambung lena hingga sampai dekat Kulim. Alhamdulillah. 9.30 sampai ke Kulim.Ada kakak menunggu dan kami pulang..

Alhamdulillah..




Nota Kecil Hujung Entri: Teruja tengok ada sesuatu dalam rumah. Tersenyum lebar aku melihat. =)

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك