Skip to main content

PEMIMPIN???

 Adakah seronok menjadi seorang pemimpin? Aku suka melihat pemimpin, namun aku suka mengelak jika disuruh menjadi pemimpin kerana aku tidak suka menjadi orang yang dipimpin. Aku tiada kredibiliti dan sangat mahu mengelak jika disuruh menjadi walau hanya menjadi pemimpin dalam sebuah kumpulan yang kecil.

Keputusan sudah diambil demi kemaslahatan bersama. Aku mengundur kerana  aku tidak layak untuk berada dalam posisi itu. Aku benci untuk berada dalam situasi serba salah dan tidak kena. Aku teerasa seperti orang b****. Seandainya dapat aku lari aku akan larikan diri sejauhnya.

Bagaimana aku mahu menghalang kenangan lama daripada bertandang setiap kali memandang wajah nan satu itu. Aku tidak diajar menjadi pendendam namun kenangan yang tercatat dalam diari aku terus lekat dalam jiwa dan akal aku. Bukan mudah untuk aku lupakan... Tidak sakit dan pedih namun lukanya terasa berdarah semula. PERIT.

Namun aku percaya Allah sudah mentakdirkan yang terbaik untuk aku. Mungkin aku terlalu memandang kepada keburukan. Mungkin aku yang mengenang kepada kepahitan. Aku yang bersalah kerana menukilkan peristiwa itu dalam diari yang membuatkan aku tidak lupa kejadian itu?

Kalau aku mampu untuk ponteng pada setiap kelas, aku rela daripada terpaksa melihat wajah itu. Dulu aku sudah suka kerana dapat melarikan diri, namun kini aku perlu berhadapan dengannya saban minggu hingga hujung semester. Walaupun hanya lagi tiga pertemuan aku rasa lebih rela tidak melihat wajahnya.


Nota Kecil Hujung Entri: Ya Allah, perasaan apakah ini?

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك