Skip to main content

Kembali Kepada Fitrah?

 Masa: 23:06-23:28
Tarikh: 1 Syawal 1431
Lokasi:Bilik Beradu, Kedah

 Saya mulakan penulisan malam ini dengan kalimah Alhamdulillah. Seharusnya saya merafak setinggi kesyukuran kerana Allah berikan saya kesempatan melalui sebulan Ramadhan dan pada hari ini -1 Syawal 1431/10 September 2010- Allah kurniakan saya peluang untuk sama-sama meraikan Aidilfitri.

Langit biru sejak pagi. Alam sama-sama meraikan Aidilfitri walaupun pada senjanya hujan turut sama meraikan. Alhamdulillah. Semuanya adalah rahmat dan kurnia yang Allah berikan percuma kepada kita. Sesungguhnya kita tidak akan mampu membayar setiap kurniaan yang Allah berikan ini. Alhamdulillah. Alhamdulillah. Alhamdulillah.

Saya buka jendela pagi tadi. Ayam sejak awal berkokok. Takbir kedengaran dari surau kampung sebelah dan laptop yang terpasang. Suasana tenang. Saya hirup nafas dalam-dalam. Menghidu aroma hutan yang menghirau daripada tingkap bilik. Nyaman sekali baunya.. Segar terasa pendengaran tanpa bunyi kenderaan walaupun diganggu dengan dentuman meriam dan mercum. Ya Allah, Allah masih berikan saya nafas untuk saya hirup bagi meneruskan kehidupan. Kalimah apakah lagi yang dapat saya lafazkan melainkan ALHAMDULILLAH!!!

Perjalanan hari raya pertama saya hanyalah sebuah kisah biasa. Melawat jiran sebelah, nenek di kampung seberang, kemudiannya ke perkampungan abadi menziarahi Allahyarham Mak, kakak, tok, che' (tok wan), dan kaum keluarga yang sudah mendahului saya. Alhamdulillah, ini tahun kedua saya berpeluang melawat perkampungan abadi itu setelah sebelum ini tidak sekali saya menjengah. Selesai.. Hanya menanti di rumah menyambut kedatangan ibu-ibu saudara yang berkunjung. (baca: Aku hanya melihat bukannya tolong satu sen pun. Jangan tiru)

 Saya punya satu soalan yang tidak terjawab oleh diri sendiri:

"Adakah saya sudah kembali fitrah?"

Ya Allah, madrasah Ramadhan yang saya lalui terasa hambar. Hanya secubit amal yang saya lakukan. Menyesal?

"Perkara yang paling jauh itu adalah masa yang sudah berlalu"

Mana mungkin saya injakkan masa untuk berada dalam Ramadhan lagi. Hanya yang boleh saya lakukan islah diri dan terus lakukan perubahan. Saya tidak perlu berubah untuk orang lain, namun saya perlu berubah kerana Allah. Benar, saya sangat takut saya berubah bukan kerana Allah.

Allah, Syawal yang datang, Zulhijjah yang akan menjelma, Muharam yang akan datang, janganlah Kau biarkan saya hanya menghitung hari-hari tanpa saya melakukan perubahan. Rugilah saya jika saya begitu. Saya mahu merajut cintamu dalam sisa usia yang Kau tinggalkan untuk saya.

Terima kasih Ya Allah memberikan saya kehidupan untuk saya terus melangkah.

Alhamdulillah.

Coretan hati,
Jamilah Mohd Norddin~



Nota Kecil Hujung Entri: Semoga sepanjang tahun kita berada dalam kebaikan. Amin.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك