Skip to main content

Manusia di Kerusi Belakang ...


MEMOTIVASIKAN DIRI SENDIRI JUGA PERLU!
LOKASI: Dalam kelas survey, baris belakang sekali
HARI: Selasa dan Khamis.

Ada seorang budak yang namanya terpaksa dirahsiakan dan suka duduk di bahagian belakang dalam kelas SURVEY suka main-main ketika ustaz Ghassan Taha Yaseen mengajar. Dia langsung tidak tumpukan perhatin malah boleh pula dia main-main. Buku teks dia tak pernah (dulu awal-awal dia skema, bawa buku), suka kacau kawan sebelah dia yang bernama Habibah dan Ema Noor Jihan..

Hari itu -Selasa: 28 September 2010- dia main-main lagi. Nak tahu apa yang dia buat? Dia melukis kartun dalam buku panjang SURVEY yang sepatutnya ada nota berkaitan SURVEY. Tetapi ketika Ustaz Ghassan Taha Yaseen sedang berikan penerangan tentang tamadun Islam di depan, dia melukis kartun yang sememangnya tidak cantik.

Ustaz cakap, tangannya merayap dalam buku latihan. Entah sajak apa lagi yang dia tulis entahlah. Entah rapuan apa lagi yang dia conteng aku pun tak tahulah. Yang pastinya dia tidak tumpuka dalam pelajaran.

Mana nak faham kalau tidak dengar apa yang ustaz cakap?

***

Sudah. Satu sahaja cerita yang aku nak buka hari ini. Bukannya hari itu sahaja, hari lain pun tidak tumpukan perhatian. Kalaupun tidak faham, bacalah sebelum ke kelas. ini tidak, main-main. Ketika orang lain bentangkan, dia di belakang menceceh entah apa. Kaacau kawan sebelah.. Ish... Perangai apakah yang kamu ini, wahai diri?

Sudah beberapa minggu pengetahuan tentang SURVEY langsung tidak bertambah walaupun ke kelas hari-hari. Mid-term aku main tulis apa yang terlintas dalam kepala. Main-main dalam jawab soalan. 

Ini aku sebut untuk satu subjek sahaja. SORF, TILAWAH, SOCA, ADAB ARABI, ADAB ISLAMI.. Apa cerita dalam kelas itu? Ada masa tumpu, selebihnya hanya main-main..

Astagfirullah...

Tidak ingatkah pada ayah yang berpanas hujan kerja di rumah? Masuk rimba, panjat atap rumah, buat kerja itu ini... Kakak yang kena masukkan duit apabila poket sendiri sudah kering..

KAMU LUPAKAH WAHAI JAMILAH???

kamu itu bukannya anak jutawan. Ayah hantar kamu ke UIAM bukan hanya untuk pergi kelas, namun belajar supaya kelak jadi seorang manusia. Bukannya suka tidur dalam bilik, baca buku cerita, main internet...

JAMILAH!!!!!!!!

Lagi lima minggu sahaja sebelum final. Aku sudah nampak bayangan peperiksaan yang akan kamu tempuh namun kalau diri sendiri yang tidak gerakkan jasad itu, jangan harap kamu dapat ilmu yang kamu cari.

Kamu hanya dapat penat pergi kelas.... Sedang di manakah ilmu yang sepatutnya terisi dalam dada???

Gagal! Jangan kerana sekali kamu gagal, kamu mahu gagal selamanya. Biarlah kamu hanya single major dalam masa empat tahun. Kamu gagal ketika semester pertama. Namun kamu perlu bangun. Kamu kena ingat yang ada lagi tiga tahun kamu di sini. Dan kamu seorang PEMINJAM PTPTN yang kamu perlu bayar semula dan jika tidak mencapai had, ia boleh ditarik semula.

JAMILAH,

Berhentilah main-main dalam kelas. Sombong dengan lecturer. Tidak senonoh dalam kelas... 

"Ilmu itu cahaya."

Kamu ingat itu.!!!!!

29-9-2010
ITD 
0945pm

Comments

Bulya Iswandi said…
Salaam..
selama mana akak memulakan ayat denga "entri ini merapu", selagi itulah apa yang akak tulis akan jadi merapu.

Lepas ni x mau ada perkataan merapu lagi k!!! huhu
Jamilah said…
Bulya Iswandi,

terima kasih atas nasihat...

hakikatnya memang sedang merapu-rapu ketika menulis.. tak pandai nak menulis secara serius.

=)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك