Manusia di Kerusi Belakang ...


MEMOTIVASIKAN DIRI SENDIRI JUGA PERLU!
LOKASI: Dalam kelas survey, baris belakang sekali
HARI: Selasa dan Khamis.

Ada seorang budak yang namanya terpaksa dirahsiakan dan suka duduk di bahagian belakang dalam kelas SURVEY suka main-main ketika ustaz Ghassan Taha Yaseen mengajar. Dia langsung tidak tumpukan perhatin malah boleh pula dia main-main. Buku teks dia tak pernah (dulu awal-awal dia skema, bawa buku), suka kacau kawan sebelah dia yang bernama Habibah dan Ema Noor Jihan..

Hari itu -Selasa: 28 September 2010- dia main-main lagi. Nak tahu apa yang dia buat? Dia melukis kartun dalam buku panjang SURVEY yang sepatutnya ada nota berkaitan SURVEY. Tetapi ketika Ustaz Ghassan Taha Yaseen sedang berikan penerangan tentang tamadun Islam di depan, dia melukis kartun yang sememangnya tidak cantik.

Ustaz cakap, tangannya merayap dalam buku latihan. Entah sajak apa lagi yang dia tulis entahlah. Entah rapuan apa lagi yang dia conteng aku pun tak tahulah. Yang pastinya dia tidak tumpuka dalam pelajaran.

Mana nak faham kalau tidak dengar apa yang ustaz cakap?

***

Sudah. Satu sahaja cerita yang aku nak buka hari ini. Bukannya hari itu sahaja, hari lain pun tidak tumpukan perhatian. Kalaupun tidak faham, bacalah sebelum ke kelas. ini tidak, main-main. Ketika orang lain bentangkan, dia di belakang menceceh entah apa. Kaacau kawan sebelah.. Ish... Perangai apakah yang kamu ini, wahai diri?

Sudah beberapa minggu pengetahuan tentang SURVEY langsung tidak bertambah walaupun ke kelas hari-hari. Mid-term aku main tulis apa yang terlintas dalam kepala. Main-main dalam jawab soalan. 

Ini aku sebut untuk satu subjek sahaja. SORF, TILAWAH, SOCA, ADAB ARABI, ADAB ISLAMI.. Apa cerita dalam kelas itu? Ada masa tumpu, selebihnya hanya main-main..

Astagfirullah...

Tidak ingatkah pada ayah yang berpanas hujan kerja di rumah? Masuk rimba, panjat atap rumah, buat kerja itu ini... Kakak yang kena masukkan duit apabila poket sendiri sudah kering..

KAMU LUPAKAH WAHAI JAMILAH???

kamu itu bukannya anak jutawan. Ayah hantar kamu ke UIAM bukan hanya untuk pergi kelas, namun belajar supaya kelak jadi seorang manusia. Bukannya suka tidur dalam bilik, baca buku cerita, main internet...

JAMILAH!!!!!!!!

Lagi lima minggu sahaja sebelum final. Aku sudah nampak bayangan peperiksaan yang akan kamu tempuh namun kalau diri sendiri yang tidak gerakkan jasad itu, jangan harap kamu dapat ilmu yang kamu cari.

Kamu hanya dapat penat pergi kelas.... Sedang di manakah ilmu yang sepatutnya terisi dalam dada???

Gagal! Jangan kerana sekali kamu gagal, kamu mahu gagal selamanya. Biarlah kamu hanya single major dalam masa empat tahun. Kamu gagal ketika semester pertama. Namun kamu perlu bangun. Kamu kena ingat yang ada lagi tiga tahun kamu di sini. Dan kamu seorang PEMINJAM PTPTN yang kamu perlu bayar semula dan jika tidak mencapai had, ia boleh ditarik semula.

JAMILAH,

Berhentilah main-main dalam kelas. Sombong dengan lecturer. Tidak senonoh dalam kelas... 

"Ilmu itu cahaya."

Kamu ingat itu.!!!!!

29-9-2010
ITD 
0945pm

Comments

Bulya Iswandi said…
Salaam..
selama mana akak memulakan ayat denga "entri ini merapu", selagi itulah apa yang akak tulis akan jadi merapu.

Lepas ni x mau ada perkataan merapu lagi k!!! huhu
Jamilah said…
Bulya Iswandi,

terima kasih atas nasihat...

hakikatnya memang sedang merapu-rapu ketika menulis.. tak pandai nak menulis secara serius.

=)

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut