Skip to main content

...Bila Aku Kata Aku Dah Bosan...

 Ini entri contangan malam raya.. Betul-betul tak tahu nak buat apa.. Jadi aku melepak di sini sahaja.. kalau zaman kanak-kanak dulu, sekarang mungkin sedang berada di dapur, atau di luar luar.. atau sudah lena... Malangnya tahun ini sememangnya raya yang terasa hambar..

Benarlah mereka yang mengisi Ramadhan dengan pengisian sebenar akan merasakan nikmatnya 1 Syawal. Sedangkan diri ini, entah apalah yang sudah aku lakukan dengan ramadhan. Jujur, pengisian yang sangat kurang... Seperti bulan-bulan lain, hanya tidak makan dan minum di siang hari...

Aku baru selesai membaca contengan Jalanan oleh Hlovate yang mengisahkan kisah pemuda yang mencari erti diri dalam bulabn Ramadhan. memang terasa zuuq, terpukul dengan diri sendirilah kalau baca.. aku syorkan kalian baca cerita-cerita Hlovate yang dekat dengan kita yang remaja ni..

Malam raya berkurung dalam bilik sahaja. Esok pun belum tentu akan berjalan mana-mana, mungkin hanya terperap dalam rumah. Tetapi kami -Geng Bilik Bacaan- rancang nak jumpa.. Semoga dapatlah.. Rindu benar dengan mereka-mereka yang comel itu.. Tidak kisahlah aku yang kena turun Baling.. Kangen bangat sih...

Hm, tajuk entri malam ni memang tak boleh blah sebab aku memang berada dalam situasi bosan, makin aku tulis bosan, makin banyak pula kata-kata yang aku rapukan di sini.. Nasiblah jika ada yang membaca..

Okey, dah tamat aku merepek di sini..

Salam..

=)

Nota Kecil Hujung Entri: Raya? Hm.. Tahun ni dah kurang bunyi mercun dan meriam yang didengar dari rumah.. Semua dah makin dewasa kot..

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك