Skip to main content

Gaya Penulisan Sendiri oleh azmah nordin

Membentuk Gaya Penulisan Anda Sendiri

Tanpa niat untuk melakukan sebarang penciplakan, anda perlu mendekati pengarang-pengarang yang anda gemari, mengutip idea tentang bagaimana gaya penulisan mereka dan bagaimana hendak mengubah-suaikan gaya penulisan mereka supaya bersesuaian dengan penulisan anda.

Ada penulis yg begitu terperinci apabila menggambarkan tentang sesuatu perkara atau suasana; misalnya, tentang mejayang diperbuat daripada jenis kayu apa, hembusan udara yang mereka hidu sewaktu mengunjungi Pasar Tamu atau Pasar Tani di pinggir bandar, atau betapa indahnya suasana biru hijau Banjaran Crocker yang diselimuti kabus pagi dan sebagainya. Namun, ada juga pengarang yang jarang-jarang menggambarkan segalanya secara terperinci dalam karya mereka. Jika ada pun hanya kerana ia perlu untuk melancarkan perjalanan plot karya mereka.

Apakah karya anda berdasarkan sudut pandangan orang ketiga atau orang pertama? Cari dan fikirkanlah dari sudut pandangan apa yang paling selesa dan muda anda terapkan dalam karya anda. Begitu anda dapat gaya anda itu, kekalkannya dalam karya tersebut. Kecuali anda memang mempunyai sebab tertentu untuk memasukkan gaya penulisan berbeza dlm satu karya, anda perlu berhati-hati supaya pembaca tidak keliru dengan jalan cerita anda. Lazimnya, konsistensi dalam gaya penulisan adalah penting untuk setiap pengarang.

Menyiapkan Karya Anda Dengan Gaya Penulisan Anda

Mungkin, apa yang paling utama dalam menyiapkan sesebuah karya, adalah ketabahan dan semangat juang yang teguh. Biar betapa sibuk pun jadual anda, anda terpaksa mengorbankan (mengorbankan kerana mungkin anda sudah berkeluarga, atau ada filem menarik di tv yg perlu dilupakan, atau ada kekasih yang menanti layanan yg perlu anda mohon pengertiannya seboleh mungkin dll...) beberapa jam daripada masa HARIAN anda untuk berkarya.

Dan, mungkin walau anda tidak berkarya setiap hari pun, sekurang-kurangnya anda boleh memikirkan tentang ilham yang tercetus dalam daya fikir anda. Yakni, sehingga cerita dan karekter yang anda bentuk akan kelihatan seperti betul-betul hidup di dalam mata fikir anda. Anda seperti boleh melihat wajah, pakaian, perasaan, gaya jalan, gaya bercakap, gaya bila gembira, gaya bila marah atau sedih dan sebagainya. Anda seperti dapat merasakan apa yang mereka rasakan, seolah-olah pergolakan jiwa mereka adalah pergolakan jiwa anda sendiri.

Anda boleh melakukan semua ini semasa anda berada dalam kereta, di dapur, di pejabat, waktu makan-makan di restoran, waktu berkelah, waktu berkamping dan sebagainya. Ini dipanggil proses pemeraman. Mengeram sambil menanti saat menetas. (Bagi saya pula, ini proses penghamilan bayi dalam rahim - hamil hingga saat melahirkan...semasa hamil itu, saya akan menjaga pemakanan dan kesihatan, serta saya belai-bisik-terapkan kasih sayang yg bukan alang kepalang kepadanya). Dan proses ini, tidak memerlukan anda menghadap typewriter mahupun komputer, bukan?



Nota Kecil Hujung Entri: nota copy pste untuk perkongsian

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك