Skip to main content

Syair Abu Nuwas yang Kita Tahu.

Dahulu saya tidak tahu tentang ini sehinggalah dalam kelas "history of Arabic Literature" ada seorang sahabat saya membuat bahs tentang Abu Nuwas. Kemudiannya beliau sampaikan kepada saya. Katanya yang selalu kita baca [ilahi lastu lil firdaus] itu merupakan syair yang dikarang oleh abu Nuwas.

Ketika muda syair Abu Nuwas kebanyakannya merupakan syair Khamariyyat. Perjalanan hidup beliau menyaksikan perubahan cara hidup kepada seorang yang mencari hakikat Ketuhanan dan syair berubah kepada tema ketuhanan.  Syair yang selalu kita sebut inilah salah satunya...


من قول أبى نواس حين قربت اليه الوفاة :
إلهى لست للفردوس أهلا * ولا أقوى على نار الجحيم
فهب لى توبة واغفر ذنوبى * فإنك غافر الذنب العظيم

 Tuhanku, aku tidak layak untuk syurga-Mu, Tetapi aku tidak pula sanggup ke neraka-Mu,
Dari itu kurniakanlah ampunan padaku, dan ampunkan dosa-dosaku, Sesungguhnya Engkaulah Pengampun dosa-dosa besar,

[sumber syair di sini] [boleh baca juga tentang abu nuwas di sini.]

Selalu kita akan baca ayat ini terutamanya dalam majlis muhasabah. Kata-katanya yang terasa dekat di hati boleh menimbulkan rasa insaf dalam diri.

Sebelum ini bagi saya sendiri, tertarik dengan kata-kata ini namun tidak pernah tahu yang ini merupakan syair yang ditulis oleh Abu Nuwas..

Sekadar mahu berkongsi....

Sekian.

jamilahcontengconteng:katanya mahu belajar adab, satu syair pun tak hinggap di kepala. Pap! kena atas kepala.


tulis dan terus tulis,
7.21a.m/5.12.2010
Qamar Jamilah, Mahang.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub