Skip to main content

permulaan baru.




kata imam syafei: tidak dapat seseorang itu akan ilmu melainkan enam: kepandaian, semangat, kesungguhan, belanja, tunjuk ajar guru, masa yang panjang.


Justeru perjalanan memburu ilmu bukanlah perjalanan yang hanya perlu ditempuh dengan berakhirnya enam tahun sekolah rendah ditambah lima tahun sekolah menengah dan empat tahun ijazah sarjana muda ditambah lagi dua tahun master dan dapat pula gelar dortor falsafah hingga akhirnya seorang profesor emiretus.



Sedang, hikmah yang kamu dapat sepanjang perjalanan ilmu itu yang penting. Masa adalah tempoh berlakunya sesuatu kejadian, namun ibrah yang berjaya kamu kutip sepanjang kembara ilmu itulah yang mesti disemat kemas-kemas dalam diri.



Usah cepat mengeluh dengan batu-batu kecil yang menjadi penghalang kejayaan. Sentiasa percaya kepada diri untuk bangkit dan bangkit dan terus bangkit hingga kejayaan berada dalam genggaman. Ingat, kejayaan atau kegagalan adalah pilihan bukan mandatori.



Untuk berjaya ada sikapnya dan untuk gagal ada tabiat tertentu yang kita perlu amalkan untuk gagal. Apakah ia? Bersikap malas, tidak ke kelas, tidak menyudahkan assignment dan segala sikap yang membawa kegagalan. Manakala mereka yang mahu berjaya adalah mereka yang sentiasa mencari jalan untuk menuju puncak.



Menuju puncak.



Segala apa yang kita tempuh sepanjang kembara menuju ke puncak itulah yang kita gelar ia pengalaman. Pengalaman itu bukankah guru yang perlu menjadi teman menempuh perjalanan hari? Jangan hanya membiarkan pelajaran baru yang diperoleh setiap hari terbang tanpa kita belajar sesuatu.



Belajar.



belajar ketika di ambang peperiksaan mungkin sahaja -dan memang jadi amalan saya juga- satu aktiviti yang menyeronokkan lantaran kita punya matlamat yang jelas -gol sasaran- iaitu peperiksaan memanggil. Mahu atau tidak, buku perlu dibaca, nota harus ditelaah, semuanya perlu ada dalam kepala untuk dilontar pada hari peperiksaan.



matlamat.



Kerana pada hari-hari biasa kita kadang tidak nampak gol yang sedang kita tuju. Benar, niatkan segala yang kamu belajar kerana Allah, semuanya selesai. Tetapi seramai mana yang sedar untuk berniat begitu? Pada hari-hari biasa yang kita nampak adalah peperiksaan yang masih jauh, lalu kita hanya belajar sambil, nota terbiar atas meja tidak terusik.



kesedaran.



Pugarlah semangat baru untuk menempuh hari baru yang menjanjikan menu kehidupan yang baru. Biar berkali ditusuk duri, biar kaki luka berdarah kepada kawat mencalari kaki, teruskan tekad di hati, ilmu tanam dalam diri, subur menjadi buah peribadi.



Jadi, mari kita mulakan hari baru dengan niat yang baru. Belajar untuk mendapatkan mutiara ilmu. Bukankah ilmu yang kita miliki hanya setitis air di lautan? Mungkin sahaja tidak sampai setitik ilmu yang lekat pada jari kita kita kala ini... Renungkan wahai diri.



أخي لن تنال العلم إلا بستـتة #  سأنبيك عن تفصيلها ببيان # ذكاء وحرص واجتهاد وبلغة # وصحبة أستاذ وطول زمان

Wahai saudaraku…, engkau takan mendapatkan ilmu melainkan dengan (memperhatikan) enam hal…

Aku akan menyebutkannya dengan penjelasan… kecerdasan, semangat, kesungguh-sungguhan, biaya materi… petunjuk Ustadz, dan waktu yang panjang…. [sumber syair di sini.]
=]



alhamdulillah.



sembuh,
4.18a.m/7.12.2010
Qamar Jamilah, Mahang.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub