Skip to main content

tersenyum mendengar kalimah syair.




Berkongsi itu indah! [kredit gambar: deviantart.com]
Apabila kita dihadapkan dengan sesuatu yang kita suka, tidak perlu dipaksa-paksa bibir secara spontan mengukir senyum ria .Disebabkan hati bahagia mendengar kalimah 'syair' saya bisa tersenyum sendiri kala ustaz menuturkan kalimah ini ketika dalam kelas 'Modern Poetry texts' dan 'traditional critism'.



***


Saya bukannya faham semua apa yang ustaz lafazkan, namun sedikit sebanyak saya belajar juga tentang syair. Malangnya, saya belum cukup kriteria dan punya kekuatan untuk menulis syair. Kata Ustaz Nasr El-Din, untuk melengkapkan diri untuk menulis syair perlu belajar 'arud wa qifayah'. Saya belum belajar dan takut untuk mengambil subjek ini sebenarnya.



kata ustaz Omran, untuk belajar syair sepatutnya dimulakan dengan zaman sekarang [asr al-hadith] bukannya zaman jahili. Apakah itu zaman Jahili? mereka bukannya jahil daripada segi ilmu pengetahuan lantaran mereka pakar dalam bahasa dan syair mereka mantap, namun mereka dikatakan Jahiliah kerana mereka tidak memahami tentang agama. Mereka menulis syair tentang Kebanggaan terhadap kaum, kecintaan kepada arak, kekasih hati dan sebagainya.. Sedangkan Islam mengajar ada batasnya untuk menulis syair. Syair haruslah menjurus kepada pembaikan akhlak dan pembinaan ummah.



Syair berkait rapat dengan perasaan [dalam bahasa Arab Syuur atau Ihsas]. Ustaz berikan contoh yang rasa saya ditulisnya secara spontan namun saya tidak sempat menangkapnya. Tentang contoh syair kecintaan kepada kekasih [al-ghazal]...



Umum mengetahui yang banyak sebenarnya Syair Jahili yang memuji kekasih mereka termasuklah oleh Tarafah bin al-Abd, Umru Qais dan Zuhair bin Abi Salma.



Ustaz memberikan contoh bagaimana pencarian seorang lelaki mencari 'mata airnya' yang bernama Nurul Uyuni. Dalam kampus ini si jejaka bertemu dengan ramai perempuan yang cantik dan punya pekerti yang baik namun pada pandangan si jejaka semuanya biasa. Kemudiannya, si jejaka terlihat seorang perempuan bernama Nurul Uyuni dan dia merasakan yang jantungnya seakan mahu terkeluar. Pada pandangannya Nurul Uyuni ini seperti bulan, cantik dan tiada tandingan oleh orang lain. Begitulah terjadinya syair yang biasanya rapat dengan perasaan seseorang individu.



Syair itu bukan hanya dalam bentuk yang kita kenali dekad ini namun ada juga yang dipanggil 'syair qadim'. Syair lama yang mementingkan Jinas dalam syair mereka. [Jinas sebahagian daripada pelajaran dalam Ilmu Badi'].



"Ismail Sobri 'ila Sobri''


Ini contoh yang diberikan unstaz. Walaupun perkataaanya sama, maksudnya sama sekali berbeza.

  1. Ila Sobri = Nama orang

  2. 'ila sobri= sudah letih menunggu.
Syair zaman dahulu lebih mementingkan bentuk dan perasaannya tidak mendalam. Kita baca juga sudah dapat mengetahui akan hal ini. Apa tidaknya, jika syair itu dinukil dengan perasaan yang mendalam, kita yang membacanya akan turut 'terbuai' dan bersama-sama syair yang dibaca. Mungkin tersenyum dan tanpa sedar boleh mengalirkan air mata membaca sesebuah syair.



Sekadar perkongsian sedikit yang saya belajar tentang syair, Saya tidak pandai menerangkan dalam bahasa Arab, justerus rasa saya baiklah juga saya kongsikan bersama pembaca yang singgah di sini. Semoga sedikit yang saya belajar, bukan hanya untuk peperiksaan namun saya dapat sesuatu daripada pelajaran ini. Saya akan mencatat lagi dan lagi nanti tentang pelajaran yang saya belajar. Untuk diri saya dan yang membaca juga.



Ada salah saya mohon kalian betulkan...



Wassalam.



Rasa mahu berkongsi apa saya belajar, 

ITD,

6.36p.m

Comments

budak adab said…
btol2...smua tu btol kak...

cme bab syeer jahilli tu maybe bnyk pnedpt...

klau kitorg cni pegang yg sebelum zmn nabi di panggil jahilli sbb fatrah tu..

syeer jahilli syeer fatrah
syeer islamiy syeer fikrah (isi)
budak adab,

Oh, begitu.

Di sini memang ustaz ajarkan yang dinamakan zaman jahili sebab mereka tidak mengenal Islam lagi..

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub