Skip to main content

.tutup cerita..

Pintu taubat masih terbuka...
Terfikir-fikir entah apa sebenarnya yang sudah saya rapukan lewat sesawang ini. Kadang terkenang yang diri sebenarnya sudah terlalu banyak mengeluh dengan SEDIKIT ujian yang Allah turunkan sama ada dalam bentuk kesenangan atau kesedihan dalam diri. Hanya sedikit namun tidak berjaya untuk mengharungi.

Saya lemah dan tidak menghargai kekuatan yang Allah hadirkan dalam setiap jasad insan.

Sifat hambakah begitu?

Dahulu, saat kecil, Allah menguji dengan ujian lain, diberikan kerana sesuai dengan keadaan ketika itu. Maka, sekarang ujian itu tentu berbeda kerana keadaan yang sedang dijalani sekarang bukanlah sama seperti hari semalam.

Teringat tidak mungkin pernah suatu hati, dalam sedar atau tidak diri pernah berdoa sesuatu yang apabila terjadi,  terasa yang kenapa Allah takdirkan ini untuk aku? Sedangkan pernah kita berdoa sama ada dalam sedar atau tidak mahukan ia berlaku. Apa-apa sahaja.

Bukanlah semua kalam yang kita lafazkan itu suatu doa?

Kata-kata yang kita lafazkan untuk orang lain itu juga doa. Doa baik. Doa tidak baik. Tidak mustahil ia akan kembali kepada diri yang berkata itu.

Takut.

Pada bicara dan ingatan dalam diri sendiri.

Benar saya bukannya baik daripada segala hal dan lompong itu besar untuk dibaiki.

Tapi Allah sentiasa buka peluang untuk kita bertaubat, kan? Selagi Allah belum tutup pintu taubat kala nyawa hampir dicabut.

...Mahu tutup cerita namun tidak berhenti bercerita.Adakah nanti kata-kata yang pernah aku ucapkan akan jadi sesalan kala ia terjadi? Mungkin kala itu tidak terlintas langsung yang sebenarnya diri pernah menuturkan ia, namun terlajak kata mana bisa diundur semula.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

Kerana Aku Tidak Berada Dalam Keadaan Itu

Aku membaca  diam-diam kisah yang terpapar. Kisah yang jauh daripada kehidupan aku. Kisah yang tiada aku di dalamnya. Sekalipun aku tidak mampu memahami kisah itu, semoga ada pengajaran yang aku belajar daripada kisah itu. Berdiam aku. Menahan diri daripada berkata-kata tentang sesuatu yang bukan berkenaan aku juga suatu perjuangan untuk masa sekarang. Ada ketika aku menulis juga. Selebihnya aku memilih untuk diam dan menjalani kehidupan aku. Ada banyak hal yang aku tidak dapat faham. Ada banyak hal yang aku hanya faham sedekit sahaja. Akhirnya aku memilih untuk menjalani perjalanan aku, yang berada di atas landasan sendiri. Sebagaimana yang aku selalu ulang. Setiap kita berada di atas landasan yang tidak semua orang akan faham. Cukuplah kita masih kuat untuk menjalani perjalanan itu. Sebab jika kita jatuh, tiada yang dapat membangunkan, walaupun ada yang menghulur tangan untuk kita sambut. Kita tidak berdaya untuk menyambutnya. Hati kita berada di tempat lain, kepala kita...

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub...