Skip to main content

:.sijil itu bukan syarat utama..:.

Agaknya ustaz nampak mata-mata layu dalam kelas petang tadi, lalu ustaz 'menembak' anak-anak didiknya termasuk aku dengan berdas-das tembakan yang kena tepat pada dada.

Hm, kata ustaz mahu aku kongsikan versi aku.. (cuba untuk mengingat kembali..)

"Kita setiap hari pasti tidak akan lupa untuk makan, namun kita terlupa akan satu perkara. Tidak kita beri makan kepada akal. Sesungguhnya manusia ini bukan hanya hidup dengan jasad namun akal juga. Akal memerlukan makanan dalam bentuk ilmu. Adilkah jika seseorang hanya memberi jasad makanan hakiki tanpa turut sama memberi akal makanan. Nampaknya di situ tiada keseimbangan akli dan jasadi. bagaimana akal akan sihat jika tidak diberi makanan maka tidak mustahillah akal itu akan sakit. Kamu itu pelajar bahasa Arab. Sepatutnya perlu ambil satu bahagian masa yang kamu peruntukkan untuk makan bagi mengisi akal dengan bacaan di maktabah. "Kunuz Ilm -Harta karun- yang berbentuk ilmu itu sia-sialah jika tiada yang membacanya. Hakikatnya, pelajar zaman sekarang berpuas hati dengan apa yang sudah tersedia depan mata. Hanya menanti untuk menelan. Diibaratkan pensyarah itu hanya seseorang yang punya kunci, lalu beliau hanya akan membantu anak didiknya untuk membuka kunci, namun anak murid itulah yang perlu meneroka apa yang ada dalam bilik tersebut. Tidak mungkin bagi seorang pensyarah untuk menyuap semua ilmu dalam kelas. Itu bukan tugas pensyarah. Sijil bukanlah segala-galanya namun ilmu yang ada dalam dadalah itulah bekal sebenarnya. Makanan bagi akal itu ilmu. Hanya dengan membaca sebenarnya kita belajar. bukannya dalam kelas. Kamu tidak akan dapat apa-apa dengan hanya hadir dalam kelas dan mendengar kalam ustaz. Tetapi tidak pernah kamu peruntukkan masa untuk menerokan alam ilmu sebenarnya di maktabah."

Demikian sedikit perkongsian oleh ustaz Nasr el-Din, pensyarah Naqd yang menembak kami petang tadi. Sungguh mata yang sudah layu serta merta jadi segar dan bulat.

IIUM LIBRRARY @ Maktabah Dar al-Hikmah

Sekian, sedikit perkongsian dan ingatan untuk diri sendiri.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub