Skip to main content

ceritera tiga hari

Duduk di bangku dan menconteng! Ia satu kepuasan
Alhamdulillah, setelah dua hari saya dapat menconteng sesuatu di sini dengan rianya. Walaupun saya tahu bukannya saya mahu mencoret kisha-kisah menarik lagi bermanfaat, saya sekadar mahu mencurahkan semuanya yang saya rasakan mahu dicurah. Biarkan ia hilang daripada diri setelah saya lontarkan ia menjadi buah kata.

(oh, secara tiba-tiba jemari jadi keras setelah berada depan pc. Jadi saya teruskan dengan apa-apa sahaja yang jemari ini terlintas untuk mencatatkannya.)


Sabtu.
Kelas Parenting, seperti biasa belajar tentang ilmu mengendalikan rumah tangga dan kami sudah masuk bab rukun dan akad nikah. Seperti selalu ustaz selalu menekankan tentang pentingnya menjadi manusia yang baik supaya kita mendapat pasangan yang baik. Allah Maha Adil dan sudah dijanjikan bahawa lelaki baik untuk perempuan baik, dan sebaliknya. Maka, jangan bermimpi untuk mendapat pasangan yang baik jika diri itu masih belum baik. Paling penting, usah adakan persahabatan sebelum ikatan nikah yang sah supaya ikatan itu jadi ikatan yang tulus dan suci.

Petang Sabtu ini terakam dalam ingatan setelah lama kami tidak bersua di astakan depan padang lelaki depan Safiyyah. Wajah ceria yang terakam dalam ingatan pasti kekal di situ walaupun kali ini tiada gambar yang saya rakamkan untun tatapan. Sejak lappy saya tidak boleh digunakan, mood untuk menangkap gambar juga turun dengan mendadak. Paling penting, saya suka petang ini. =)

Malamnya, saya menonton Drama Ampunkan Daku lakonan Shila Rusly. Ternyata lakonan itu walaupun ia sebuah cerita yang latarnya hanya di rumah perlindungan remaja yang terlanjur sangat terkesan di hati. Kata-kata yang ditutur dan jalan cerita berjaya membuatkan hati tersentuh. Betapa benar sekali semua orang harus diberikan peluang untuk berubah! PELUANG dan MAHU!

Hari ini, tanpa sedar saya tidur bertemankan air mata. Mengapakah dua kakak saya itu menyentuh akan hal pelajaran. Terasa seperti mereka berpakat untuk bertanyakan soalan itu kepada saya. Saya tidak suka dan ketika menjawab soalan kakakku yang seorang itu ketika dia menelefon, secara automatik, air mata berderai membasahi pipi. Entah,saya cepat tersentuh jika ada orang yang ambil berat tentang saya. Jadi sebak dan air mata terus turun tanpa belas kasihan.. Lalu, malam itu bantal basah dengan air mata sampai saya terlena.

AHAD.
Pagi yang hening itu dihabiskan di maktabah untuk membuat kerja akhlak Islamiyyah. Kemudiannya malamnya berpeluang menonton teater Cintaku Milik Siapa di Auditorium UIAM.

Mulanya saya rasa suka dengan jalan ceritany namun entah bagaimana sampai separuh saya sudah tidak mampu tumpukan perhatian. Hati sudah melayang dan tidak lagi fokus. haha.

ISNIN
Terjaga beberapa kali namun liat untuk membangunkan diri sampailah setelah beberapa kali terjaga dan kembali lena. Setelah Subuh masih liat untuk ke kelas namun jam lapan saya bersiap juga.

Semangat yang tersisa perlu saya pacu juga dan kemahuan untuk belajar kena ada!

Alhamdulillah, dapat markah Bayan yang haha... memang hampes...

Tapi saya suka kelas hari ini. Saya belajar sesuatu. Ketika belajar, lekatkan mata pada wajah ustazah, Insya Allah, tidak banyak, sedikit pelajaran itu akan tetap lekat dalam diri sebenarnya, Cubalah! Renung mata pensyarah ketika beliau menerangkan sesuatu dalam kelas, Insya Allah.. Ada barakah.

Walaupun saya dengan wajah takut saya, sekurangnya saya selamat daripada ditanya. Haha!

Sudah selesai saya melanjutkan rapuan saya di alam maya ini. Sekadar mahu mencoret juga dan bercerita apa peristiwa sekitar saya. Itu sahaja...

Sekianm, nanti-nanti saya sambung menulis dalam manuskrip bawah meja ini lagi. Sungguh, walau hanya kekosongan yang saya tulis, saya puas melontar kata di sini.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub