Skip to main content

sombong.

Berteduh.
Sepatutnya aku datang ke makmal ini malam ini untuk membuat assignment bahasa Melayu seperti sepatutnya. Namun setelah aku sampai sini, lain pula yang aku lakukan. Aku tidak langsung menyentuh kerja namun jemari aku galak melakukan perkara lain. Sesekali tidak akan aku salahkan laptop yang rosak tidak dapat dibaiki itu, hanya diri yang tidak bisa mendisiplinkan diri. Malu juga untuk aku selalu meminjam laptop daripada orang lain, sedangkan sebenarnya banyak masa boleh aku habiskan di sini.

Wajah ustazah Nadwah yang sangat mesra tadi berbekas dalam diri. Lain benar karakternya dalam kelas dan ketika bertemu dengannya tadi. Adakah aku perlu mengikut saranan beliau tadi?

Hilang sudah, runtuh semua tembok yang aku bina. Membiarkan jasad berada dalam kelas. Hijab dalam diri itu terasa makin tebal... TEBAL....

Tidak patut kan sebenarnya aku melontarkan semuanya dengan baris kata. Aku sedar, kita ada Allah yang sentiasa Mendengar akan segala pengaduan hamba, namun aku seorang manusia biasa yang kadang tidak dapat menyimpan semua rasa itu seorang diri. Untuk aku bercerita kepada sahabat, terasa berat mulut ini, walaupun berkali aku cuba, namun akhirnya aku gagal menyampaikan perkara yang sepatutnya.

Lalu, terus sahaja aku biarkan jemari ini meluahkan apa sahaja perasaan yang mahu terkeluar, biar ketika itu aku menulis dengan air mata atau ketawa, aku ceritakan semuanya yang dapat aku cerita, kerana mulut ini tidak bisa untuk bicara semua perkara.

Aku di sini tidak kuat sebenarnya untuk menjadi seorang pelajar yang belajar bahasa Arab. Aku tidak pasti sampai bila mampu bertahan atau nanti ia hanya akan jadi sekerat jalan. Bukan aku tidak mahu mendengar kata orang bahawa menjadi pelajar bahasa Arab itu satu keuntungan kerana dekat dengan al-Quran namun hijab dalam hati belum berjaya aku hilangkan.

Hijab itulah yang menghalang ilmu meresap dalam diri.

Teruk kan aku hanya mengisi laman ini dengan bermacam contengan namun aku akan puas dan lega apabila aku luahkan semuanya dengan perkataan. Setelah ia tertulis di sini, seakan terangkat saty belenggu yang ada dalam diri aku sekarang dan aku bebas.

Aku bukan orang yang baik.

Aku bukan sahabat yang baik.

Aku bukan adik yang baik.

Aku bukan hamba yang baik.

Dalam meniti hidup, entah takat mana sahaja yang aku lakukan. Entah bagaimana aku sebenarnya.... manusia kotor yang berpura-pura depan manusia lain. Aku nampak lain, namun tentu semua orang akan menjauhi andai tahu siapakah aku yang sebenarnya.

Tiada apa yang pernah aku berikan kepada orang lain melainkan aku hanya manusia sombong yang peduli akan perasaan sendiri dan langsung tidak ambil tahu akan perihal manusia sekeliling. Banyak perkara aku buat-buat tidak tahu dan aku biar ia berlalu.

Sudah. mahu balik sekarang setelah aku tidak dapat membuat perkara yang sepatutnya di sini. Lebih lama aku berada di sini, lebih panjang pula aku mencoret....

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub