Skip to main content

LUQMAN AL-HAKIM: Aku Mencari Cahaya

Aku hanya seseorang yang cuba menangkap cahaya yang ada di sekeliling. Aku sedar yang paling jauh itu masa silam. Jadi aku tidak mahu jadikan masa silam aku sebagai penghalang untuk aku melangkah ke depan dan bersama cahaya yang ada di sekeliling aku. Namun cahaya itu langsung tidak mendatangi aku makin menjauh andai aku mahu menghampirinya. Aku jadi sedih dengan keadaan itu. Adakah relung hati ini terlalu kelam hinggakan nur itu tidak dapat meresapinya. Apakah yang dapat aku lakukan untuk menghalang kegelapan terus menghuni kamar hati ini.

Emak selalu bercerita tentang Luqman al-Hakim kepada aku. Kata Mak, "Mak namakan kamu Luqman al-Hakim supaya kamu punya hikmah seperti Luqman. Mak nak anak Mak menjadi seseorang yang berbakti dan memberi sumbangan kepada agama dan bangsa. Mak nak anak mak ni berjaya dunia akhirat. Nama yang baik beri maksud yang baik untuk pekerti."

Aku akan diam jika emak memulakan hujahnya . Senakal-nakal aku yang suka menghabiskan masa di luar rumah bersama-sama teman sebaya, aku masih ada rasa kasih dan hormat kepada seorang emak yang membesarkan aku. Aku tahu sejarah hidup mak. Aku sedar kepayahan emak membesarkan aku. Cuma aku mahu mencari keseronokan bersama rakan sebaya.

Tetapi itu dulu. Sebelum aku mendapat tawaran ke Universiti Islam Kedah (UNIK) Aku bukannya rela ke sini sebenarnya, namun menurut kehendak seorang emak yang mahu anaknya melanjutkan pelajaran dalam bidang agama. Kata Mak, bidang professional kamu boleh belajar setelah mendalami ilmu agama kelak. Aku menurut. Aku ikut kata-kata emak yang aku sayang. Aku takut mak tidak redha dengan apa yang aku buat. Kelak satu kerja yang aku lakukan tiada keberkatan. Aku tidak mahu begitu. Aku dambakan redha seorang Mak untuk meneruskan kehidupan.

Aku ke UNIK dengan satu matlamat. Mahu mendalami ilmu agama walaupun mungkin tidak setara mereka yang mendalami ilmu agama lebih lama. Mahu meneroka kelebihan yang Allah kurniakan kepada diri. Mahu, mahu dan mahu... (biarlah rahsia selagi belum tiba masanya)

"Mak, Luqman akan ikut apa sahaja cakap mak. Mak ratu di hati Luqman, dan mak lebih tahu keperluan anak Mak. Maafkan Luqman pernah mengecewakan Mak dengan maa silam Luqman. Luqman sedang mencari cahaya di UNIK. Luqman perlukan doa dan redha Mak. Luqman mahu jadi seperti yang mak mahu Luqman jadi. Luqman mahu jadi anak yang ingat kepada Mak. Luqman sayangkan Mak."

"Cahaya, datanglah dalam diri. Kegelapan, menjauhlah!!! Aku penat bermain dengan perasaan sendiri."

Comments

terry bogart said…
hurmmm..apsal nama tetiba jadi luqman plak?
Jamilah said…
terry bogart,

Nama yang tertera tidak ada kaitan dengan yang hidup dan mati.. Sedang cuba mmebina sebuah watak untuk cerita saya sebenarnya...

Dan nama Luqman itu sedap didengar dan mudah disebut.

:)

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub