Skip to main content

Durrah Nur Aqilah: Suatu Masa Bernama Hari Konvokesyen




Dapatkah kita melalui hari konvokesyen bersama-sama????

" Hari itu kamu semua segak dalam jubah konvokesyen. Kamu sama-sama beratur dalam CAC untuk menerima skrol yang menandakan tamatnya ijazah kamu dalam bidang masing-masing. Kemudian kamu bergambar bersama-sama. Bersama bunga di tangan... Dengan jemari yang sudah bersalut cincin permata.. Ah,kamu dapat graduasi bersama-sama hari itu. Itulah saat terindah dalam hidup kalian. Kamu bersenda gurau, saling mengusik yang menambah bahagia. Kamu jadi terlupa, ada seseorang yang tiada di tepi kamu semua. Ketawa terhenti. Senyuman tak jadi. Kamu teringat pada dia yang tiada. Rancangan untuk bergambar di tangga besar kamu batalkan...Rupanya hari itu aku sudah tiada di sisi kamu.. Aku terbang terbang jauh.... JAUHHHH....."
***
Aku percaya bagi yang bernama pelajar menantikan saat indah bernama hari konvokesyen ini. Siapakah yang hanya mahu belajar tanpa melalui hari ini? Mungkin ini semester terakhir, mungkin juga ini semester pertama bagi kamu. Tetapi tetap termasuk dalam matlamat belajar untuk melalui hari graduasi bersama-sama teman-teman seangkatan.

"Adakah kita semua akan grad sama-sama?"

Mungkin ya, dan tidak mustahil tidak. Mungkin kala itu aku tiada lagi bersama-sama kalian kerana aku tidak menamatkan pengajian tidak kiralah atas alasan apa sekalipun. Mungkin kita tidak dapat graduasi sama-sama kerana aku sudah terbang ke mana-mana dan tiada lagi di sini. Siapa tahu kita tidak dapat bersama-sama bergambar ketika hari konvokesyen kerana aku bukan di dunia lagi...

Aku tidak mahu berjanji untuk grad bersama-sama dalam keadaan aku hari ini. Diri yang tenggelam timbul, dengan subjek yang masih banyak untuk dilunasi, dapatkah aku graduasi bersama-sama kalian. Kerana itu aku senyap ketika kalian berkata:

"Kita grad bersama-sama."

Entah kenapa aku rasakan frasa itu seperti sebuah peluru hidup yang tepat kena pada dada yang menjadikannya berdarah. Pedih dan sakit peluru itu mampukah ia sembuah atau akan terus berdarah? Aku mahu, aku ingin, namun aku tidak pasti dapatkah kita grad sama-sama.

Mengapakah aku menulis tentang ini? Entahlah, aku hanya mahu mengingatkan diri yang aku belum pasti akan graduasi. Berapa ramai yang meninggal dunia tanpa sempat graduasi. Tanpa sempat peperiksaan terakhir? Tanpa dapat menghabiskan Ramadhan ini...

Titik.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub