MISI YANG GAGAL: Lain Pula Yang Aku Dapat

Tarikh: 14 Ogos 2010
Masa: 1627-1845
Lokasi Kejadian: Masjid Jamek (ditulis di Qamar Jamilah)

Hari ini aku perlu mencari tiket untuk pulang ke kampung. Aku yang mengaku dengan kak su untuk ke Stesen KTM Lama untuk membeli tiket plusliner pulang ke kampung Aidilfitri nanti. Bersemangatlah aku pukul 8.30 siudah bergerak keluar dengan menahan bas 91 yang kebetulan tiba saat aku sampai di Hentian Safiyyah IIUM. Memikirkan mungkin kaunter tiket belum dibuka, aku ke Masjid Jamek. Maka di sinilah kejadian berlaku.

Aku sampai 9.30, sudah mula ramai orang di Masjid Jamek. Di ChowKit aku tengok memang penuh dengan payung pasar, dan aku dapat jangkakan yang suasana menjadi sangat sesak menjelang petang. Maka, aku tidak mahu ke sana. Jauhi kesesakan!!! tidak mahu lagi ke Masjid Jamek sampai balik kampung. Aku lemas berada dalam kesesakan melampau. =( Macam dah lama puasa hingga ada yang menjual ketupat bagai... kedai makan ada yang bertudung jaga.. air dijual di tepi jalan.. sungguh aku tak faham!

Aku bukan menuju ke kedai baju jika ke Jalan TAR itu. Ada kedai buku Mu'min yang lebih menarik hati aku daripada melihat deretan pakaian yang bergantungan dan aksesori wanita yang pelbagai itu. Target aku hanyalah untuk mencari sebuah Tunas Cipta keluaran Ogos. Turun sahaja bas aku menuju ke destinasi. Begitulah jika aku 'berpeleseran' di luar seorang diri. Mencari kedai buku yang boleh aku kunjungi dan pasti akan membawa peluang walaupun hanya sebuah buku. Huh.. baca entah bila.

Alamak! TC tak ada. Makin susah nampaknya aku nak nampak wajah TC di pasaran. Di kulim juga sudah tiada. Maka, aku ternampak buku yang diidam kerana Cikgu Zaini menganjurkan aku membaca buku ini: "Sun Tzu's Art Of War" Wah. Memang aku teruja untuk membeli walaupun sedar duit hanya cukup untuk membeli tiket. Lupakan seketika tiket, beli buku.. haha..

Aku capai juga Fort Margherita yang mana mengumpulkan cerpen yang memenagi hadiah sastera utusan 2009. Juga Pelita Bahasa dan Adikku sayang untuk si comel Aqilah. (Semoga dia membesar dengan membaca. Aku suka dia pandai mereka cerita sekarang)

Aku teruskan kembara ke kedai buku Mu'min juga lagi sebuah. Mencari Plai Jane. Kedai buku yang memang padat dengan pelbagai buku hingga payah untuk mencari. Huh.. Seronok ada kedai buku. Aku akhirnya hanya mencapai Angkatan Baru oleh HAMKA. Nampaknya ustaz Adli sudah mencetus rasa MAHU untuk aku membaca karya HAMKA. 

Aku ke Wisma Yakin dan terjumpa sebuah kedai buku yang menjual buku-buku Indonesia. Mencari dan melihat buku, aku teringat yang kak husni ada mencari Fiqh Sirah 1. Kebetulan aku melihat ada banyak buku haraki di situ, jadi aku segera menghantar mesej singkat kepada beliau. Ya, beli lagi buku di situ. Teruja melihat banyak buku yang diterbitkan di Indonesia ada terjual di situ. Aku teingin ke Gramedia, siapa mahu temankan???

Selesai membeli aku terus ke stesen LRT untuk pulang ke UIAM. Poket sudah susut untuk aku membeli tiket pulang ke kampung. Kad bank pula ada di bilik. Nampaknya misi aku untuk membeli tiket Plusliner gagal diganti dengan pembelian buku lagi. huhu..

p/s: buku hadiah hari lahir untuk diri sendiri.. haha.. =) Buang tebiat pulak aku tahun ni.. hehe.


Comments

Cik Cumi said…
Nak teman!!!

wah..sakan dia bejalan cari buku...
jeles2..huhu..

j..jangan lupa beli tiket..nanti abeh..hehe...
Cik Cumi said…
Nak teman!!!

wah..sakan dia bejalan cari buku...
jeles2..huhu..

j..jangan lupa beli tiket..nanti abeh..hehe...
Jamilah said…
Cik Cumi,

maaflah dah pergi beli!!!!

Hehe.. tak sedar dah pokai sebenarnya ni..

huhu..

=)
Jamilah said…
Cik Cumi,

maaflah dah pergi beli!!!!

Hehe.. tak sedar dah pokai sebenarnya ni..

huhu..

=)

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut