Skip to main content

AIR SOYA + NASI KERABU

Ini cerita yang tiada motif,
Cerita seorang manusia yang makan ikut suka diri,
Padahnya....

****

Tarikh Kejadian: 23-8-2010
Masa Kejadian: Maghrib-Lepas solat Tarawih

SERIK!

Selepas ini aku akan setia membeli makanan di CAFE SAFIYYAH dan bukannya di Bazar Ramadhan.Kejadian yang terjadi ini terasa menginsafkan diri. Sob! Sob! Salah sendiri yang suka-suki iftor dengan sesuatu yang aku tidak biasa, maka natijah...

Tanggunglah sepanjang malam...

Aku dan diri sendiri ke bazar semalam untuk mencari juadah iftor dan memilih sebungkus soya panas dan sebungkus nasi kerabu. Terasa sedap dan teringin untuk makan.

Maka, aku hanya minum air terlebih dahulu dan solat Maghrib.. sebelum menjamah makanan yang dibeli.

Minum air dahulu. Habiskan sebungkus soya panas yang sudah sejuk. Kemudian mula memakan nasi kerabu. Makan sesuap. Rasa lain di tekak. Suap kedua, ketiga, ketiga.. aku paksakan diri untuk menyudahkan hingga suapan terakhir.

Ketika berjalan untuk ke bilik air untuk membasuh tangan, tekak terasa kembang.. Huh! Adakah kerana percampuran nasi kerabu dan air soya yang aku lakukan tadi..

LOYA!!!

Huh! Malangnya tidak apa yang mahu keluar walaupun aku memaksanya untuk keluar. Mengalir air mata pun tidak ada yang mahu meninggalkan tekak.Buat tidak tahu sahaja. Ke masjid juga kerana sudah berjanji dengan kawan kakak untuk mengambil bukunya daripada beliau.

Tetapi memang hebat penangan nasi kerabu -air soya yang aku jamah semalam.. huhu...

SERIK aku dibuatnya.. Mungkin sistem penghadaman terkejut dengan apa yang aku masukkan hingga dia meronta untuk menendangnya kembali. hm..

Titik.

Cerita tiada motif...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub