Skip to main content

Melentur Semangat Dalam Diri

Salam Ramadhan....

Cepat benar tetamu Ramadhan meninggalkan kita sehari demi sehari. Meninggalkan lembaran yang apabila berkurangnya detik ke satu detik menjadi sejarah. Ramadhan yang berlalu semalam tidak dapat dipanggil semula. Tetamu itu akan pergi minit demi minit. Bagaimana jika kita tidak menggunakan ruang dan peluang yang Allah berikan dalam Ramadhan ini dengan sebaiknya???

Wahai diri,
Mengapakah kamu anggap Ramdhan sama seperti hari-hari biasa? Seolah-olah batu pembezanya dengan bulan lain hanyalah kamu tidak makan di siang hari. Harimu tetap sama seperti Syaaban, Rejab dan bulan-bulan lain. Mengapa wahai diri? Adakah roh Ramadhan tidak berjaya kamu dapatkan.Kata seseorang jika tiad zuuq. satu kerja tidak jadi. Begitukah kamu melayan Ramadhan???

Bagaimanakah kamu melayan Ramadhan, wahai Jamilah?
Tetamu mulia yang Allah berikan kesempatan untuk kamu lalui ini bukan selamananya milik kamu. Andai tarikh luput usia kamu 10.00 pagi hari ini maknanya semalam solat tarawih terakhirmu. Semalam iftor terakhirmu. Semalam kesempatan terakhirmu menikmati Ramadhan..

Sesungguhnya hanya dunia tempat kita beramal untuk sebuah kehidupan abadi.

Maka, wahai diri, wahai diri, wahai diri... Jangan sampai kamu sudah di alam Barzakh, kamu katakan kepada Allah: Aku mahu kembali ke dunia, amalanku tidak cukup.....

Allah, saat itu langsung tiada guna lagi..

Menyesal.. tidak apa yang dapat kamu lakukan...

Justeru wahai diri, kesempatan Ramadhan tahun ini mungkin terakhir, mungkin ada lagi Ramadhan seterusnya untuk kamu.. Didiklah wahai diri, Ramadhan yang kamu lalui itu adalah natijah amalanmu di bulan-bulan lain...

Bukalah mata hati, wahai Jamilah Mohd Norddin...

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub