Geng Bilik Bacaan SMKAB: [Marziah, Mastura, Saadiah, Liyana,Alang]

Mereka adalah sahabat-sahabat yang masih berhubung dengan saya sampai hari ini. Rakan yang punya tempat istimewa dalam hati seorang manusia bernama Jamilah Mohd Norddin. Mereka adalah nama-nama yang ada bersama-sama saya suatu masa dahulu. Mereka sahabat-sahabat saya -ahli bilik bacaan- yang sama-sama berkongsi suka duka. Saya dedikasikan entri ini buat mereka sebelum saya pergi...

Marziah Mohamad Saad,
Lima tahun kan kita bersama. Tiga tahun dalam kelas yang sama, dan kemudiannya berpisah setelah Mar ke kelas Sains. Namun persahabatan kita bukanlah noktah walaupun ada koma sebelum bersambung kembali. Saya mungkin cemburu dengan kamu yang punya ramai kawan, tapi kita berbaik semula kan?

Mar, kamu antara sahabat yang saya pernah bermalam di rumah mereka selain Mas. Saya hargai pengalaman itu. Mak Mar sangat baik...

Mar, saya sayangkan kamu... Kamu ada di sisi saya dahulu sampai hari ini. Kamu setia mendengar masalah saya.. Saya ingat ketika satu hari saya dan Mas diserang demam yang teruk... Kamu setia menemani kami.. Terima kasih Mar atas segala kebaikan..

Mar, dalam semua kita kamu punya kelebihan melukis. Alhamdulillah, bakat itu makin tajam apabila kamu lanjutkan pengajian dalam bidang seni. Cikgu Marziah... Itulah kamu sekarang.. Bakal seorang guru pendidikan Seni...

Saya bersyukur Allah temukan saya dengan kamu...

Mastura.
Si kecil manis yang sudah tamat pengajian diploma.. Kita juga bersama sekelas tiga tahun.. Kamu sang bendahari yang setia.. mengutip wang.. Kamu baik, mas.. Kita sama-sama ahli bilik bacaan.. Kamu tentu tak lupa kan pengalaman kita demam tu??? huhu.. kita ada sahabat yang baik untuk menemani.. Sekarang bulan Ogos.. harapnya kamu tidak demam ye..

Mas, peramah dan si gadis cilik yang lincah.. Kadang terasa seperti mahu buli kamu.. Kamu seorang yang sangat sabar melayan kerenah sahabatmu nan seorang ini.. Rindu untuk bertemu kamu lagi... Kalau kamu ke England kelak, jangan lupakan Jamilah di sini.. Saya sayang Aci Mas..

Aci MAs yang punya banyak energi lari jarak jauh.. =) Sekarang kamu tidak berlari lagikah??

Mas, saya doakan mama kamu sihat....

Saadiah,
Dia seorang peminat cerita korea dan berkongsi kegilaan meminati karya Faisal Tehrani. Tidak salah kalau saya katakan dia mendorong saya menyukai karya FT. DI sekolah kami suka berkongsi novel, dia dengan cerita jepunnya.. Dia seorang sahabat yang istimewa bagi saya..

Hm, satu fakta ialah aadiah ini pemantun sekolah hingga tingkatan Lima.. Bahagianya ada sahabat yang punya bakat pelbagai.. Kami kadang-kadang berkongsi otak gila-gila yang sama.. Layan kepala saya yang kadang-kadang tak boleh pakai, saya suka dengar celoteh dia.. Saya suka berkongsi cerita dengan dia...

Saadiah juga bakal cikgi seni.. Hm.. sahabat saya ini semuanya bakal pendidik anak bangsa...

S, cepat terbitkan buku, saya nak beli. =)

Liyana,
Lama sudah kamu tidak menelefon saya. Dia suka bercerita dengan saya dan saya suka mendengar. Dia seorang punya banyak idea dan suka bertanya.. Dia punya akal yang sentiasa bekerja.. Sungguh! Saya kagum dengan dia.. Kami sana-sama belajar dengan cikgu Zaini.. Dia belajar BM dengan cikgu dan Cikgu Zaini guru Ekonomi Asas saya.Lalu, selalulah kami berkongsi cerita cikgu... hihi..

Liyana ini bakal cikgu KH.. Seorang yang punya wawasan dan tegas bagi aku. Dia suka mempertahankan apa yang dia rasa betul -yang baiklah-. Saya kagum dengan dia.. Bakal motivator, Insya Allah..

Liyana, terus melangkah..

Alang,
Kami panggil dia Alang sejak sekolah. Sekelas tingakatan empat dan lima.. Pelari sekolah. Ahli bilik bacaan.

Sekarang alang di UPM, setelah tama STPM.. ambil ekonomi..

Hm, aku tak tahu nak cerita apa tentang Alang... Dia sahabat yang aku senang dengan dia. Sekali sekala jadi teman pulang, hanya aku lama tidak bertemunya.. Saya rindu.. =)

Alang, bertahan!

Titik. Sengaja aku mahu imbau sedikit demi sedikit cerita kami ahli bilik bacaan... Aku sayangkan persahabatan itu... Untuk pengetahuan, sahabat aku ini semuanya peramah... Jauh benar seprti peribadi saya.. Itulah uniknya persahabatan ini..

Alhamdulillah..

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut