Skip to main content

Durrah Nur Aqilah: ^Secubit Rasa yang Hampir Mati^

Jangan suka memandang sesuatu dengan pandangan buruk. Lihat yang positif. Bersikap optimis. Melalui kehidupan dengan senyum dan penuh kegembiraan. Walaupun tahu apa yang berlaku tidak menyenangkan hati, laluinya dengan rasa lapang dada.

Rasa seperti diri ini pesimistik. Mungkin kerana diri ini suka memandang sesuatu tanpa mengambil 'ibrah. Membiarkan orang hebat di sekeliling tanpa cuba dekati. Menjauhi guru yang sepatutnya menjadi murabbi...

Khilaf diri kadang menghambat sampai dalam mimpi. Namun aku sekadar berkata di sini. Tiada apa-apa yang aku lakukan.. Seperti tidak tahu untuk bertindak.

Aku tahu tidak wajar aku terus membuang semua kenangan. Namun itulah yang aku lakukan. Seakan-akan aku tidak mengenali semua itu dan aku suka jika mereka melupakan aku... Kata ustaz Adli, sahabat maya kamu itu bukannya dapat menolong ketika kamu susah. Tetapi saya suka bersahabat tanpa berjumpa, kenal hati walaupun jauh daripada pandangan...

Aku bukan manusia pelik!!!

Aku bukannya baik sangat sampai tidak pernah mengata pada orang lain, mengutuk itu ini, namun hati ini jadi pedih juga apabila mendengar kata-kata orang. Aku tidak pandang orang hebat sempurna, namun sebagai orang biasa, tentunya aku mengharapkan teladan yang sangat baik mereka tonjolkan... Aku jadi hilang kehormatan kepada orang hebat.. Hm... sangat teruk pemikiran begini.. Aku tahu semua orang tidak sempurna macam aku yang banyak kekurangan dan khilaf...

Tetapi apakah perlu kita katakan yang tidak baik tentang guru? Tentang seseorang yang tiada di sebelah kita...

Aku menulis untuk peringatan diri sendiri. Mungkin ada masa atas sebab inilah ada ketika aku suka bersendiri. Supaya tidak banyak aku boleh berkongsi cerita tentang orang lain. Aku sedar aku juga cepat bercerita tentang orang lain.. Alasannya, berkongsi! Namun ada ketika perkongsian itu mengundang dosa!!!1

Diri, Ramadhan mulia jangan kamu penuhkan ladang dosa dengan tanaman baru. Begitu juga bulan-bulan lain! Ya, aku tidak memandang semua orang sempurna, namun...

Aku sedar dan sangat tahu yang aku bukannya kuat melalui kehidupan bermasyarakat yang rencam. Dan tidak keterlaluan aku katakan yang aku sangat tahu untuk berada di luar... Aku bukannya manusia sosial.. Aku manusia sendiri..

Aku sedar dengan bersosial aku akan lebih kuat. Lebih tahan dengan ujian. Lebih matang. Lebih tahu bermasyarakat. Namun aku bukan manusia begitu.. Aku tidak kuat melalui kenyataan....

Astagfirullah..

Titik.

Entah apalah aku merapu kali ini.. Aku hanya menulis apa yang mahu terbit daripada akal dan hati untuk diterjemahkan dalam bentuk tulisan..

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub