Skip to main content

Baca Puisi Riong-BH

Alhamdulillah Allah izinkan aku untuk ke Puisi Riong berita harian malam ini. Ada hikmahnya aku tersilap masuk ke Main Auditorium IIUM sebelum ke KAED Gallery. Aku dapat juga melaksanakan solat Isyak sebelum menyaksikan Puisi Riong malam ini. Mulanya sedih juga dan nak menangis kerana aku tidak tahu untuk ke KAED Gallery. huhu.. Mujur Kak Su datang malam ini dan tunjukkan jalan.

Aku ke sana hampir sembilan setengah dan acara perasmian telah dilangsungkan.Ketika itu mereka sudah mahu emlancarkan tabung Palestin dan seperti biasalah... Sumbangan sebanyak... huh!

Alhamdulillah, boleh dengar puisi daripada Dr Lim Swee Tim, Datin Fatini Yaakob, Ustaz Uthman El Muhammady, Cicik peserta Akademi Nasyid 3, Prof Kamal Hassan dan Ramli Sarip.

huh, bagi orang mungkin ia sebuah persembahan biasa, namun bagi aku ini pengalaman sulung aku menyaksikan baca puisi secara langsung. Alhamdulillah.

Memang terasa juga walaupun tidaklah sampai meremang buku roma. Paling terkesan adalah persembahan puisi Prof Madya Lim Swee Tin. Seorang penyair cina yang sangat fasih berbahasa Melayu.

Hm, malam ini tengok dengan dekat timbalan perdana menteri, senyum je la.. Dan dia pun angguk kepala.tengok muka-muka yang aku baca tulian mereka dengan dekat.. Subahanllah. Semoga semanagat meresap dalam diri..

Alhamdulillah, Allah izinkan aku untuk menyaksikan persembahan puisi malam ini yang dihadiri pelajar sekolah menengah.., Budak U tak layan sangat puisi begini... Ada dua tiga orang termasuk Kak Dayat MPR 2007 dan Kak Ghafirah Idris....


Titik. Biarlah gambar pula bercerita...

Datin Fatini Yaakob yang sinonim dengan cerita Natrah.


Datin bercerita tentang Natrah

Datin Fatini hadiahkah buku Natrah untuk orang Melayu. Kita kena baca buku itu.



Datin Fatini bersemangat

Penonton kebanyakannya pelajar sekolah menengah yang dijemput

Ketika puisi tentang Natrah.. Itu wajah beliau.






 *Maaflah, gambar lain dalam laptop.. Hanya gambar ini rupa-rupanya terselit dalam pendrive aku.. Nanti aku upload

Comments

Anonymous said…
rasa nak datang kak...tapi....hehe...kene ada kereta ambik dari ukm kot..
Jamilah said…
Cik Anon, a.k.a. Ghazali,

Takpe..kamu tentu pernah join aktiviti begini.. Bagi akak ni first time.. haha,

Nak tunggu kenderaan kamu la yang kena bawa kenderaan sendiri

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub