Skip to main content

Integrasi ilmu

Perjalanan masih panjang dan jauh...
Akhirnya saya tetap berbicara pada lembaran bisu ini walaupun sedikit lewat.

Saya hanya teringat sesuatu yang dipesan oleh ustaz Nasr el-Din dalam kelas Naqd Qadim yang lepas. Ketika dalam kelas yang hanya separuh hadir. Kelas dalam suasana penuh syahdu usai solat Maghrib. Ustaz Nasr El-Din yang sangat rajin mengadakan kelas hinggakan kelas yang sepatutnya cuti umum juga diganti (..insaf saya jadinya.) Walaupun bukan 100% yang saya mampu untuk hadam, sekurang-kurangnya ada sedikit intipati yang tetap lekat dalam kepala

Integrasi dalam ilmu.
Salah satu misi Taman Ilmu dan Budi ini ialah integrasi ilmu. Maknanya, jika seseorang belajar bahasa bahasa Arab, mereka tidak akan hanya belajar bahasa arab namun perlu juga (wajib) ambil beberapa subjek IRK (ilmu wahyu) dan Sains Kemanusiaan. Lagilah mantap mereka yang ambil minor pula dalam bidang lain seperti ICT, business dan seumpamanya.

Kata ustaz, inilah yang kita mahu! Lihat sahaja pada zaman dahulu ulama'nya tidak hanya pakar dalam satu bidang namun banyak aspek yang mereka teroka sepanjang kehidupannya. Jika mereka pakar dalam adab tidak semestinya mereka hanya pandai tentang syair dan naqd namun mungkin sahaja beliau juga merupakan ilmuwan dalam bidang lughah. Boleh jadi!

Malang sebenarnya jika hanya bertumpu kepada satu bidang. Jika belajar syair, hanya kaji tentang syair. Walaupun memang kita akan mengkaji secara sangat mendalam namun adalah satu kerugian apabila kita tidak belajar juga dalam bidang lain. Ilmu kita hanya takat itu, sedangkan banyak perkara lain yang kita perlu tahu juga. (itu ustaz cakaplah..)

Baguslah UIAM membuat sistem yang mewajibkan semua pelajar belajar banyak perkara walaupun dirasa tiada kaitan dengan pengkhususan yang diambil. Apa tidaknya, bahasa Arab merupakan subjek wajib yang perlu dipelajari oleh semua pelajar. Ambil kursus apa sekalipun masih tetap perlu belajar agama pada hakikatnya..

Hanya diri itulah yang mahu atau tidak amal yang kita belajar.

tit... pertanyaan untuk diri sendiri yang bernama Jamilah Mohd Norddin... Mahu berpindah lagi?

***
Cerita ustaz hanya takat itu. Aku hanya mahu sambung sedikit dengan omelan yang tiada kaitan. Semester depan saya benar keliru mahu ambil atau tidak. Sebelah hati berat untuk ambil, sebelah lagi seperti mahu rehat panjang. Entah kenapa, aku benar-benar mahukan rehat yang panjang ini walaupun saya tahu baru seminggu cuti saya sudah terasa bosan tambah-tambah jika tiada laptop menemani. Dapatkah saya bertahan?

Katanya mahu cari kerja namun serius saya takut tidak dapat bertahan kerja. Setakat yang saya cuba, baru dua tiga hari kerja saya sudah cabut mahu balik rumah. Bukan sebab gaji namun saya tidak serasi. Akhirnya adakah nanti saya akan hanya duduk atas katil dan memerhati? Huh! Tidak dapat saya bayangkan,namun hati seakan tidak mahu ambil semester pendek ini..

11-2-2011.
10.50p.m
Asma'

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub