21 August 2010

Cakap-Cakap Pagi Tentang Buku...

Aku suka membeli buku atau majalah. Walaupun aku hanya baca satu muka, saya puas apabil buku makin bertambah. Namun saya susah mahu membaca buku melainkan novel. Saya suka uslub bercerita walaupun saya tidak pandai bercerita. Saya suka melihat pengalaman orang untuk merefleks. diri sendiri. Saya sedikit tidak pandai membaca buku-buku serius...

Tetapi ustaz Adli menanam rasa mahu untuk menelaah karya-karya HAMKA. Seorang ulama' Nusantara yang turut menulis novel.. Kata ustaz, pada pandangan beliau, sasterawan sekarang belum menandingi keperibadian HAMKA. Syahsiah itu terbina seluruh hayat... Ingat itu.. Da HAMKA seorang sosok hebat.. Aku cuba untuk menelan ayat-ayat yang ditulis HAMKA walaupun baru baca satu muka, aku yang lena...

Untuk kerja Adab Arabi, aku memilih Ahmad Syauqi untuk dibuat kajian tentang syairnya.. Buku banyak namun belum mulakan apa lagi... Ah. mahu buat last minute jugakah?

Adab islami pula perlu buat perbandingan novel Faridah Hanum dan Zainab... Novel pun belum aku dapatkan lagi..

Hilal Asyraf dan Umairah Shafei mengenalkan saya dengan buku Amru Khalid. Maka, semalam aku dapatkan sebuah sebagai hadiah hari lahir.. haha, tahun ini aku hadiahkan buku untuk diri sendiri..Belum mula menghadam... moga bertemu sesuatu..

Bagi aku belilah buku walaupun tidak baca. Baca sedikit demi sedikit pun okey. Sebab aku pernah dengar orang kata apa yang kita baca hari ini mungkin bermanfaat lima atau sepuluh tahun kelak.. Jadi perlu membaca supaya tidak kosong kelak.. Subahanallah..

Buku itu teman paling rapat, dengan dengan jiwa. Kita dapat dengan apa yang kita cari.. Kita mahu tenang, tatap al-Quran, kita mahu pengalaman orang, baca novel, diari, travelog.. kita mahu belajar masak, ada banyak buku.. hm.. pendek kata kita dapat selautan ilmu dengan buku... jika kita mahu dan bergerak untuk itu.

titik..

itu sahaja,. Alhamdulillah, tercatat juga setelah semalaman hanya menatap skrin laptop tapa sebaris ayat...

2 comments:

Cik Cumi said...

Chayok2...macam best plak tengok assignment jamilah tu...

Jamilah, kami ada satu buku Amru Khalid..if nak pinjam la..hehe..tapi bukan cerita..tajuknya Ibadah Sepenuh Hati..bahasa Indon..

Jamilah beli versi Arab pnya eh?

Jamilah said...

Cik Cumi,

huhu... nanti ambik adab arabi kena buat juga... =)

Yang tu pun tak baca lagi.. Kami kan susah sikit nak menghadam buku gini.. suka membeli yang lebih.

Oh, tidak........................... versi indon jugak.. Beli yang arab 4 tahun belum tentu habis.