Short Sem's Story: Minngu Ketiga

Kini di minggu ketiga
Alkisah semester pendek suka untuk aku terus kongsikan di sini. Bermula daripada aku yang enggan mengambil semester pendek ini hinggalah kini akhirnya sudah di minggu ketiga. Alhamdulillah, ya Allah.

***
Satu subjek. Madah General Lingustics yang diajar Dr. Asem aku pelajari hanya pada setiap Selasa dan Khamis jam 2-5 petang. Terdetik rasa sesal mengambil satu subjek, namun ini tentunya terbaik buat diriku. Siapakah yang lebih tahu yang terbaik untuk aku?

Tersengguk-sengguk juga semasa dalam kelas apabila hanya ustaz yang bercakap seorang diri di depan. Bagaimana mahu menyampuk kerana ustaz sedang bercerita tentang fakta. Tentang bahasa. Alhamdulillah. Seronok.

Sudah belajar tentang asal usul bahasa di dunia dan akan menyusul tentang beberapa tokoh barat yang terlibat dalam bahasa secara umumnya seperti Ferdinand de Saussure, Edward Sapir, Zallim Sabbetai Harris dan Noam Abraham Chomsky. :) Terbelit lidah mahu membaca tulisan nama mereka yang ditulis dalam bahasa Arab.

Di sini juga baru aku mengenal Ibn Jinni... Ibn Hajib.. Al-Asnawi dan beberapa tokoh lagi.

Paling mengujakan apabila mendapat assignment tentang penggunaan bahasa pinjaman daripada bahasa Arab dalam bahasa Melayu. Ustaz dari Jordan ini (Dr Asem) memang pandai berbahasa Melayu, jadi ia satu bonus. :)

Minggu lepas berlalu begitu sahaja apabila aku pulang ke kampung sejak Isnin hingga Ahad minggu ini. Alhamdulillah, majlis pernikahan dna sambut menantu baru selesai sudah. Hanya menyambut menantu baru di rumah pengantin lelaki, namun aku tidak lagi pulang.

Semester pendek ini semoga terus ia menjadi satu kenangan terindah dalam hidupku. Mendapat perkhabaran yang manuskrip bakal diterbitkan satu kegembiraan juga. Melihat kakak menikah juga satu keseronokan. Alhamdulillah. Semoga semuanya baik-baik sahaja.

Buat teman-temanku juga. Semoga kalian dilindungi Allah selalu. Kalian memang orang hebat! Syukur Allah temukan aku dengan kalian. Kelak jika bukuku benar-benar ada di pasaran, ia hadiah buat kalian.... =) kalian yang istimewa..

(maaf kerana memaparkan gambar tanpa keizinan... )

titik.

3.28p.m
ITD-FE-10, IIUM


Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut