Skip to main content

Hampir tenggelam.

...terperangkap dengan janji,
lemas tanpa perancangan mengisi masa,
semuanya salah diri sendiri,
tidak pandai mengawal diri,

....bila tersedar yang tiada masa lagi,
baru mahu bergerak.
Bersunyi itu bukan sesuatu yang baik untuk kesihatan seorang yang normal.

....terkial-kial mencari kata,
akhirnya aku mungkir janji itu.

Petang ini,
Esok,
Khamis,
Jumaat...

....Semuanya masih kabur.
Yang pasti aku yang gagal mengatur.

Orang yang merancang akan selamat.
Selamat daripada membazirkan waktu.
Tahu apa mahu dibuat.

okey. saya merapu. Belum siap assignment sepatutnya. belum siap kerja rumah. belum baca buku untuk kuiz petang ini.

sungguh di bawah meja sangat tidak seronok.
Aku bukan manusia yang boleh berkurung dalam bilik walaupun tidak suka berprogram.
Dunia sempit rasa makin sempit tatkala hanya terkurung.

aku suka bebas.


.....mimpi semalam.
macam betul.
sungguhlah aku yang banyak menyusahkan orang.

"kita hanya tak mahu dia tahu."

Gambaran apa yang berlaku aku dah lupa.
Tentang kenduri yang aku rosakkan.
Tentang apa yang berlaku di sebaliknya..
Allah.

Mainan syaitan? Atau aku yang terlalu memikirkan.

entah.

Aku memang tidak pandai jaga hati orang
Aku manusia yang paling tidak peduli.

Oh,
pesimis.

Bila lagi mahu positifkan diri?

Selagi berfikir yang buruk, itulah yang terjadi.......

Nasib tidak berubah jika tidak berusaha.

Perlukan teman?

Hm.....

Tergelak aku dengan gurauannya semalam. Semoga ia bukan kenyataan.

Oh, aku hanya main-main. Jangan endahkan.

Itu bukan yang aku mahu. Cakap-cakap emosi kegatalan hanya...

Jangan percaya.

Semua yang aku cakap.

Berbelit dan bersimpang siur.

Mulut dan tulisan aku bisa menipu.

Jangan percayakan aku. Aku bukan baik.

sudah membebel. sambung buat kerja.

Comments

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub