Skip to main content

MEREKA BERKATA...


  • Ummu Hani, ā€œpenulis perlu selalu muhasabah.ā€ Apakah yang mahu ditulis?

  • kak Nisah Haron, ā€œkita menulis kerana kesedaran bukan kerana institusi.ā€ Berapa ramai yang belajar penulisan kreatif namun tidak menulis. (insaf saya...) & ā€œJika kamu tiada apa untuk dicakap, jangan bercakap.ā€

  • SM. Zakir ā€œhidup bukan hanya berada di tepian tetapi berada di gelombang, kerana itulah hidup.ā€

  • Kesimpulan Dr. Awang Azman Awang Pawi, ā€œbalik kepada ilmu.ā€

  • Kata pembentang yang mewakili Dr Kamariah Kamarudin, ā€œapabila berdakwah, gunakan bahasa yang sesuai dengan khalayaknya.ā€

  • Kesimpulan saya kepada kata-kata Zarif Hassan, ā€œTulislah perkara yang kamu faham akan hal itu.ā€

  • Kesimpulan Lutfi Ishak, ā€œApa sahaja yang kamu lakukan mesti ikhlas-al-Ghazali.ā€

  • Kesimpulan Rebecca Ilham dalam pembentangan kertas kerja III: ā€œKonklusinya, penulis itu perlu memajukan diri. Terus belajar dan membetulkan kebobrokan dan menegakkan panji dakwah.ā€

  • Kata Shahnon Ahmad: ā€œproses kreatif dakwah adalah proses penciptaan karya yang dicipta kerana Allah dan dihasilkannya untuk memanfaatkan masyarakat.ā€ ā€“kertas kerja Ummu Hani, PPMN kali ke-3, 2011.

  • Kata Mohd Ali B. Salim, ā€œMenulis seperti buat roti. ā€=D

  • Kata Arif Atan: ā€œSetiap orang bertindak daripada posisi.ā€ & ā€œPenulis itu cerminan masyarakat.ā€ & ā€œkita nampak sengsara di Palestin namun tidak nampak sengsara rakyat dalam diam...ā€

  • Ariff Mohamad dari UPSI menjawab soalan tentang budaya Korea yang makin meresap dalam penulisan anak muda. Kata beliau, budaya ini satu trend yang tidak kekal seperti sebelum ini telah datang Hollywood, Bollywood dan sekarang Koreawood... Mereka sudah mencipta budaya ini dengan rapi: mesti cantik dan sensasi. Dalam erti kata lain, orang yang menulis itu perlu cantik dan tampan serta karya kena sensasi. (saya hanya tersenyum..hm..)

  • Kata-kata Jaā€™afar Haji Hamdan: ā€œKarya itu abadi sifatnya seperti pohon yang memberi pahala jika ia kebaikan. Jika menulis tentang kejahatan, ia menjadi pohon yang memberi dosa.ā€ & ā€œDalam perjalanan berhati-hati jangan tersesat. Jika tidak menyesatkan diri dan orang lain.ā€

  • Dr Salleh Yaapar berkata tentang makna diri pengarang muda.:
-ada bakat mengarang
-punya tenaga kreatif
-ghairah mengarang
-tajam ilmu kepengarangan dan subjek yang ditulis
-punya idealisme.

Comments

tepianmuara saidā€¦
wah wah.

terima kasih memanjangkan ini.

cemburu juga akak mengutip pengalaman dengan sekalian penulis-penulis itu.
Lu'luah Nur Jamilah saidā€¦
tepianmuara,(bakal penulis hebat):

suatu hari kamu juga akan berada di situ... mungkin bukan sebagai peserta tetapi salah seorang pembentang.. siapa tahu...

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (Ų§Ł„Ų£ŲÆŲØ) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: Ł‚ŁˆŁ„ Ų·Ų±ŁŲ© ŲØŁ† Ų§Ł„Ų¹ŲØŲÆ: Ł†Ų­Ł† ŁŁŠ Ų§Ł„Ł…Ų³ŲŖŲ“Ų§Ų© Ł†ŲÆŲ¹ŁˆŲ§Ł„Ų¬ŁŁ„Ł‰ * Ł„Ų§ ŲŖŲ±Ł‰ Ų§Ł„Ų¢ŲÆŁŲØ ŁŁŠŁ†Ų§ ŁŠŁ†ŲŖŁ‚Ų± Ų·Ų±ŁŲ© merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a...

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub...

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk ā€œYursi Jaddatuhuā€ (Menangisi Pemergian Datuknya), dan ā€œYarsi Abahuā€ (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair ā€œ Muhammad Abduh ā€ ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risaā€™ atau kesedihan. Ł…Ų­Ł…ŲÆ Ų¹ŲØŲÆŁ‡ Ł…ŁŲ³Ų± Ų¢ŁŠ Ų§Ł„Ł„Ł‡ ŲØŲ§Ł„Ų£Ł…Ų³ ŲØŁŠŁ†Ł†Ų§                  ...