Catatan Untuk Diri 3

Apakah sebenarnya yang dicari dalam hidup. Sedang Allah berulang kali dalam al-Quran menegaskan bahawa kejadian manusia bukanlah sia-sia, namun bersamanya tujuan. Mengabdikan diri kepadanya. Apakah yang aku cari dalam kehidupan ini?

Mahu jadi penulis besar?
Mahu orang kenal aku?
Mahu apakah aku???

Andai yang di atas jawapanku, selamanya bahagia tidak bertandang dalam diri. Tersesat dalam cahaya. Namun berapa ramaikah yang tersesat dalam gelap. Kamu hanya bersyukur berada dalam terang, hanya jalan pulang yang belum kamu ketemu.

Jalan pulang menuju Yang Maha Kuasa. DIA yang menjadikan seluruh alam dan diri kita. Kamu harus yakin sesuatu yang terjadi pasti bersamanya hikmah yang Allah mahu belajar. Allah tidak jadikan ia tanpa sebab. Diletakkan sesuatu pada tempat bersama sebab.

Allah tidak selamanya membiarkan hamba itu tersesat selama mana dalam hatinya ada keinginan untuk berubah. Perubahan yang bukan hanya sehari dua, namun selagi kita hidup selam itulah kita perlu berubah. “Changes for Good”

Wahai diri, bukan menyesal dengan apa terjadi, berusahalah mengubah agar ia menjadi lebih baik. Bagaimana jika kematian yang hadir terlebih dahulu sedang kamu masih takut mengungkapkan yang benar. Bukankah hanya mereka yang takutkan Allah tidak takut kepada manusia?

Kamu yang memilih, jadi pasti sahaja kamu perlu mencari jalan untuk keluar daripada permasalahan itu...

Comments

Popular posts from this blog

Aku, Dia, Beliau dan Soalan-soalan

Jom Belajar Nusus

Cerpen: Kembali Bertaut