Skip to main content

MEREKA BERKATA...


  • Ummu Hani, “penulis perlu selalu muhasabah.” Apakah yang mahu ditulis?

  • kak Nisah Haron, “kita menulis kerana kesedaran bukan kerana institusi.” Berapa ramai yang belajar penulisan kreatif namun tidak menulis. (insaf saya...) & “Jika kamu tiada apa untuk dicakap, jangan bercakap.”

  • SM. Zakir “hidup bukan hanya berada di tepian tetapi berada di gelombang, kerana itulah hidup.”

  • Kesimpulan Dr. Awang Azman Awang Pawi, “balik kepada ilmu.”

  • Kata pembentang yang mewakili Dr Kamariah Kamarudin, “apabila berdakwah, gunakan bahasa yang sesuai dengan khalayaknya.”

  • Kesimpulan saya kepada kata-kata Zarif Hassan, “Tulislah perkara yang kamu faham akan hal itu.”

  • Kesimpulan Lutfi Ishak, “Apa sahaja yang kamu lakukan mesti ikhlas-al-Ghazali.”

  • Kesimpulan Rebecca Ilham dalam pembentangan kertas kerja III: “Konklusinya, penulis itu perlu memajukan diri. Terus belajar dan membetulkan kebobrokan dan menegakkan panji dakwah.”

  • Kata Shahnon Ahmad: “proses kreatif dakwah adalah proses penciptaan karya yang dicipta kerana Allah dan dihasilkannya untuk memanfaatkan masyarakat.” –kertas kerja Ummu Hani, PPMN kali ke-3, 2011.

  • Kata Mohd Ali B. Salim, “Menulis seperti buat roti. ”=D

  • Kata Arif Atan: “Setiap orang bertindak daripada posisi.” & “Penulis itu cerminan masyarakat.” & “kita nampak sengsara di Palestin namun tidak nampak sengsara rakyat dalam diam...”

  • Ariff Mohamad dari UPSI menjawab soalan tentang budaya Korea yang makin meresap dalam penulisan anak muda. Kata beliau, budaya ini satu trend yang tidak kekal seperti sebelum ini telah datang Hollywood, Bollywood dan sekarang Koreawood... Mereka sudah mencipta budaya ini dengan rapi: mesti cantik dan sensasi. Dalam erti kata lain, orang yang menulis itu perlu cantik dan tampan serta karya kena sensasi. (saya hanya tersenyum..hm..)

  • Kata-kata Ja’afar Haji Hamdan: “Karya itu abadi sifatnya seperti pohon yang memberi pahala jika ia kebaikan. Jika menulis tentang kejahatan, ia menjadi pohon yang memberi dosa.” & “Dalam perjalanan berhati-hati jangan tersesat. Jika tidak menyesatkan diri dan orang lain.”

  • Dr Salleh Yaapar berkata tentang makna diri pengarang muda.:
-ada bakat mengarang
-punya tenaga kreatif
-ghairah mengarang
-tajam ilmu kepengarangan dan subjek yang ditulis
-punya idealisme.

Comments

tepianmuara said…
wah wah.

terima kasih memanjangkan ini.

cemburu juga akak mengutip pengalaman dengan sekalian penulis-penulis itu.
tepianmuara,(bakal penulis hebat):

suatu hari kamu juga akan berada di situ... mungkin bukan sebagai peserta tetapi salah seorang pembentang.. siapa tahu...

Popular posts from this blog

Jom Belajar Nusus

JOM BELAJAR NUSUS Assalamualaikum, Insya Allah, pada coretan ini, suka untuk aku kongsikan apa ynag telah aku pelajari semalam. Subjek Adab wan Nusus. NUSUS Hari ini Ustaz terangkan makna perkataan Adab. (الأدب) Adakah ia daripada perkataan Bahasa Melayu, sebagaimana yang kita maklumi, belajar tentang adab-adab makan, adab-adab tidur dan sewaktu dengaannya. Adakah perkataan ini digunakan sebelum merdeka atau sesudah merdeka? Bagaimana asalnya perkataan adab ini? Sebenarnya perkataan Adab telah digunakan semenjak zaman Jahiliyah, kerana dalam adab dan Nusus, zaman yang akan kita gunakan adalah zaman Jahiliah, Zaman Kemunculan Islam dan Umawi, Zaman Abasi, Zaman Turki, dan Zaman sekarang. Kembali kepada tajuk asal, sebenarnya perkataan Adab ini mula digunakan dalam syair Arab, biar aku tutunkan di sini: قول طرفة بن العبد: نحن في المستشاة ندعوالجفلى * لا ترى الآدِب فينا ينتقر طرفة merupakan salah seorang penyair pada zaman Arab, dan merupakan salah seorang penyair yang dipanggil a

SYAIR AHMAD SYAUQI: MUHAMMAD ABDUH

Dalam bab ketiga As-Syauqiyat banyak memuatkan syair berbentuk kesedihan atau ucapan takziah Ahmad Syauqi atas kehilangan para ulamak dan orang mulia yang hidup dalam lingkungan hidupnya. Beliau tidak hanya menulis syair yang menceritakan kesedihannya terhadap kehilangan orang penting dalam masyarakat namun turut memuatkan syair bertajuk “Yursi Jaddatuhu” (Menangisi Pemergian Datuknya), dan “Yarsi Abahu” (Menangisi Pemergian Bapanya). Latar belakang beliau yang belajar di Perancis turut mencorakkan syairnya. Sebagaimana masyarakat barat menulis tentang kematian orang mereka sayangi, Ahmad Syauqi turut berbuat demikian. Namun beliau tidak hanya menangisi kematian saudaranya atau ahli keluarga, namun menyelitkan persoalan kehidupan dan kematian. Syair “ Muhammad Abduh ” ini merupakan contoh syair Ahmad Syauqi yang bertemakan Ar-Risa’ atau kesedihan. محمد عبده مفسر آي الله بالأمس بيننا                      قم اليوم فسر للوري آية الموت رحمت، مصير العالمين كما                      ترى وك

PENYAIR ZAMAN JAHILIAH.

Tangan rasa menggatal mahu menulis. Mood imthan. Jadi aku mahu kongsikan tentang penyair zaman Jahili yang aku belajar dalam subjek Sejarah Adab Arab. Untuk hanya baca, maka aku akan terus lupakan apabila sekali baca. Jadi, aku mahu abadikan nama-nama itu di sini. *** Dr. George Zaidan dalam bukunya "Tabaqat As-Syuaraa' Li Iskandar Ikarius" tidak menceritakan tentang kaedah yang beliau gunakan untuk membuat pembahagian bagi penyair pada zaman Jahili, namun hanya menyatakan nama-nama mereka dalam jadual yang memuatkan nama penyair, nama qabilah dan negara, serta tahun kewafatan.  Jom tengok! (berwarna merah itu yang biasa aku dengar. Bakinya aku tidak pernah kenal) Tabaqah Pertama  Amru al-Qais al-Kindi -Kindi- Ahli Najd Umaiyah bin Abi Baslat-As-Saqafi-Ahli Taif Basyir bin Abi Hazim-Al-Asadi-Ahli Najd Al-Haris bin Halzah-Al-Busykari-Ahli Iraq Zuhair bin Abi Salma-Al-Muzni-Ahli Hijaz An-Nabighah bin Az-Zibyan -Az-Zibyani-Ahli Najd Tarafah bin Abd- Al-Bakari-Ahli Bahrain Ub